Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2008 - schilders/schilderkunst

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22616 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Lijkt me een heel interessant boek. Ik ken de schilder helemaal niet :oops: .

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22619 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Ik hou niet van het werk van Röling. Of van wie dan ook van de Noordelijke realisten: Henk Helmantel, Wout Muller, Diederik Kraaijpoel, enz. Het komt op mij over als kil, schraal, gekunsteld en depressief. Brrr...... :(

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22625 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Als dit item klaar is en ik heb eens tijd wil ik een mooi archiefje maken met kunstboeken en veel linken erbij naar het werk van de schilders genoemd in de boeken.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22626 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Mooi, Dettie. Als ik kan helpen...?

Dit thema spreekt me heel erg aan. Het is een beetje alsof ik thuis kom. 'k Was een beetje vergeten hoe de kunst mijn hart heeft. Fijn dat dat besef nu weer terug is. :)

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22627 door dettie
Voor mij is het ook een heerlijk thema, weet af en toe niet wat ik kiezen moet en heb me maar een beetje bij de modernere schilderkunst gehouden. Rembrandt, Jan Steen e.d. 'kent' iedereen wel zo'n beetje.

Dettie

die ook erg hebberig wordt van dit item ;)

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22629 door dettie
De Gebroeders Oyens

Een Nederlandse schilderstweeling in Brussel

S. de Bodt

Tweelingbroers, en in het bijzonder een eeneiige tweeling, zijn een zeldzaamheid in de kunst. De Nederlandse schilders David en Pieter Oyens behoren tot deze uitzondering.

Het grootste deel van hun leven brachten zij door in Brussel, een stad die aan het einde van de negentiende eeuw bruiste van nieuwe mogelijkheden; een wereldstad waar het kunstklimaat zowel door burger als door bohémien werd beïnvloed.

De broers zijn in Brussel onafscheidelijk. Ze delen een atelier, staan model voor elkaar en bewegen zich in dezelfde artistieke kringen. Vanaf 1875 komt het echte succes voor de tweeling, wanneer toonaangevende verzamelaars hun werken kopen en zij op verschillende concoursen en salons in de prijzen vallen. In de jaren tachtig gaat het hen een periode voor de wind, zowel zakelijk als privé.

David is reeds in 1866 getrouwd en in 1893, als hij 51 is, trouwt ook Pieter. Maar het noodlot slaat toe. Kort na zijn huwelijk wordt hij getroffen door een beroerte en hij sterft in februari 1894, een maand voor de geboorte van zijn dochter.

De dood van zijn broer is zeer ingrijpend voor David; hij gaat minder schilderen en kwakkelt met zijn gezondheid. Met zijn vrouw vestigt hij zich om deze reden in Arnhem, maar na een paar jaar keert hij terug naar Brussel. Het zal voor slechts enkele jaren zijn: in februari 1902 wordt David begraven naast zijn broer Pieter: de tweeling is weer herenigd.

Dit is eerste monografie gewijd aan het leven en werk van de gebroeders Oyens. Zij tonen in hun schilderijen het dagelijks bestaan van een kunstenaar, vastgelegd met een scherp observatievermogen en een subtiel gevoel voor humor.

Er zijn twee edities voorhanden. Een paperback uitgave en een luxe-editie.

Paperback, 191 p. Nederlands 978 90 400 8469 0 120 kleurenfoto's Uitgeverij Waanders 2008

Zie ook:

www.gemeentemuseum.nl/index.php?id=035427

----

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden