Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

thema januari 2008 - Tuinen

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20727 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Elizabeth en haar Duitse tuin

Elizabeth von Arnim

Ik houd van mijn tuin... het is wel eens gebeurd, afgelopen winter, dat ik van louter plezier heb gedanst in mijn stijf bevroren tuin, ondanks mijn leeftijd en mijn kinderen. Maar ik deed het wel achter een struik, met gepaste eerbied voor de goede vormen. Dat schrijft von Arnim in het boek over haar tuin. Binnen zijn er bedienden, maaltijden en meubels. En binnen is ook haar rechtschapen Teutoonse echtgenoot, die bij Elizabeth een mengsel van irritatie en affectie oproept. Maar buiten kan ze ontsnappen aan de dagelijkse routine, kan ze haar boeken lezen, met haar drie kinderen spelen - en naar hartelust tuinieren.

Biblion

Een boekje dat in 1898 werd geschreven over een tuin. Elizabeth von Arnim, geboren in Australie, trouwde met een Duitse graaf en bracht de begintijd van haar huwelijk door op het Duitse platteland. In die tijd hadden vrouwen weinig vrijheden en mochten zich alleen met het huishouden bezighouden. Elizabeth vormde hierop een uitzondering en bracht met haar kinderen zoveel mogelijk tijd in haar tuin door. Haar grote frustratie was dat zij er niet zelf in mocht werken, maar een tuinman nodig had. Die las zij voor uit tuinboeken om hem te vertellen hoe het moest. Al haar 'speldengeld' besteedde ze aan planten.

Het kleine boekje is zeer goed vertaald en leest als een roman, vooral omdat de schrijfster voor die tijd behoorlijk moderne opvattingen over de emancipatie van de vrouw had. De doelgroep is niet de groep mensen die precies willen weten hoe ze een tuin moeten spitten, maar de liefhebbers van tuinliteratuur, die al dan niet een eigen tuin hebben.

Hardcover | 159 Pagina's | Mets en Schilt Uitgevers ISBN10: 9077276041 | ISBN13: 9789077276044
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20728 door dettie
Manjafiek van de dag 16 januari 2008

Het hemd is nader dan de rok zelfs als het vuil is.

Manja Croiset

18 jaren 5 maanden geleden #20734 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Manjafiek van de dag 16 januari 2008

Het hemd is nader dan de rok zelfs als het vuil is.

Manja Croiset

Jezus, wat is die goed, Manja! En ik denk dat praktisch iedereen ermee te maken heeft.

Pieter

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20753 door dettie
Een tuin in Lucca

Paul Gervais

Paul Gervais is meteen verloren als hij Villa Massei in het betoverend mooie dorp Lucca in Toscane ziet. De olijfboomgaard en de wijngaarden verkeren in een abominabele staat en vergen veel onderhoud.

Paul Gervais groeit - met vallen en opstaan en dankzij een grote dosis enthousiasme en uithoudingsvermogen - uit tot een bevlogen tuinier en een expert op het gebied van mediterrane planten en tuinkunst. Langzaam maar zeker wordt de wildernis omgetoverd tot een ware giardino, een aards paradijsje.

Paperback | 287 Pagina's | Poema Pocket ISBN10: 9024551501 | ISBN13: 9789024551507 Vertaald door Mieke Trouw

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20754 door dettie
Manjafiek van de dag 17 januari 2008

Baat het niet, dan schaadt het vaak wel.

Manja Croiset

Lees meer
18 jaren 5 maanden geleden #20778 door dettie
Op zoek naar het paradijs

De mooiste tuinen ter wereld

Penelope Hobhouse

- In Op zoek naar het paradijs gaat de legendarische tuinontwerpster en auteur Penelope Hobhouse via de mooiste tuinen ter wereld op zoek naar de ultieme tuin. Haar fascinerende zoektocht wordt begeleid door magnifieke foto's van toonaangevende tuinfotografen zoals Jerry Harpur, Andrew Lawson en Clive Nichols.

- Het boek laat de geschiedenis van de tuinkunst zien en toont tuinen van over de hele wereld - van New York tot Peking en van Auckland tot Oostzaan. Tuinen aan het water, natuurtuinen, stadstuinen en mediterrane, tropische en woestijntuinen.

- Met onder meer De Leeuwenhof van het Alhambra, de naturalistische tuin in Central Park, Het Loo, Villa D'Este, de tuinen van Versailles en Bagh-e Shahzadeh in Iran.

ISBN : 978-90-5897-635-2 Verschijningsdatum 05-02-2007 Aantal pagina's : 272 Uitgave : Uitgeverij Terra

Tijd voor maken pagina: 0.435 seconden