Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2007 - Winter

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20218 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Encyclopedie van de sneeuw

Sarah Emily Miano

Encyclopedie van de sneeuw is een alfabetisch geordende verzameling teksten met sneeuw als onderwerp. Ze zijn bijeengebracht door de leerlinge van een Zwitserse alchemist die zijn leven lang geobsedeerd is geweest door sneeuw in al zijn gedaanten.

De trefwoorden van de encyclopedie, geplukt uit uiteenlopende culturen, stammen uit bronnen van alle tijden - sommige eeuwenoud, andere zeer recent. Elk vormt het begin van een complete, op zichzelf staande vertelling. Maar tegelijk zijn ze stuk voor stuk facetten van een groter geheel, als kristallen die tezamen een sneeuwvlok vormen.

En zo ligt, dankzij de configuratie van de samenstellende delen, ook in de encyclopedie zelf, als in een puzzel, een eigen betekenis besloten - het gebrek aan warmte, de kilte in menselijke relaties, het menselijk tekort. Encyclopedie van de sneeuw is een duizelingwekkende, originele roman en een literair debuut van zeldzame kwaliteit.

Oorspronkelijke titel: Encyclopedia of Snow Vertaler: Marijke Versluys

Hardcover | 238 Pagina's | De Bezige Bij 2003 ISBN10: 9023411005 | ISBN13: 9789023411000
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20219 door dettie
Citaat van de dag 15 december 2007

"Ik hou van de maand mei. De belastingformulieren zijn op de post. De kachel kan weer uit. De tuin is nu van mij en niet meer van de winter, en de kerstdrukte is nog zeven maanden weg."

Martin Buxbaum

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20220 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Dettie schreef : Citaat van de dag 15 december 2007

"Ik hou van de maand mei. De belastingformulieren zijn op de post. De kachel kan weer uit. De tuin is nu van mij en niet meer van de winter, en de kerstdrukte is nog zeven maanden weg."

Martin Buxbaum

1.

Goede morgen Dettie, wat ben je weer vroeg actief. Mooi citaat trouwens, en dan te bedenken dat Mei nog een halfjaar weg is. :)

Laten we dit citaat maar snel vergeten, we moeten eerst nog door de gezellige kerstdrukte heen! :mrgreen:

(maar met een beetje goede wil niet onoverkomelijk)

2.

Als ik bovenstaande aanprijzing van de Encyclopedie van de sneeuw lees

moet ik morgen weer naar de boekhandel. DUIZELINGWEKKENDE ROMAN.

Het lijkt wel of op die uitgeverijen overal MARTINROSSEN de teksten schrijven. Mooie Zondag. Pieter

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20222 door dettie

DUIZELINGWEKKENDE ROMAN.

Het lijkt wel of op die uitgeverijen overal MARTINROSSEN de teksten schrijven

Ook goedemorgen Pieter,

Ha ja, meestal laat ik dat soort opmerkingen weg maar ik was gisteren érg laat en heb een beetje snel, snel geplaatst.

Dettie

die ook wel van de kerst houdt, als er maar niet teveel bombarie (leuk woord eigenlijk) bij komt kijken.

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20234 door dettie
De stayer

Eppie Dam

Op 14 december 2007 nam Henk Kroes afscheid als voorzitter van de Friese Elfstedenvereniging. Hij heeft dan een lange en veelbewogen periode achter de rug, eerst als ijsmeester, daarna als voorzitter.

Over veel van de gebeurtenissen in die jaren, en natuurlijk vooral tijdens de Elfstedentochten die eindelijk, na 22 jaar wachten, weer verreden werden, had Kroes veel kunnen vertellen. En zeker niet minder over de tochten die niet doorgingen. Hij heeft dat nooit willen doen. Maar bij zijn afscheid wil hij graag zijn eigen verhaal kwijt.

Natuurlijk vooral over de Elfstedentocht. Maar beslist niet alleen daarover! Ook over de strijd voor de Friese natuur in de Friese natuurorganisatie It Fryske Gea. Over zijn sponsorfietstochten vanuit Siberië en naar Afrika. Over het Friese volksfeest Fryslân 2000. En over al die andere dingen die het leven van Henk Kroes bepaalden en vorm gaven. En waar hij een grote of kleine rol in speelde.

Friese auteur Eppie Dam had lange, intensieve gesprekken met Kroes, en met velen uit diens omgeving. Eppie Dam (1953) schreef Friese literatuur voor volwassenen en kinderen, en is o.m. auteur van de biografie van Foppe de Haan: Foppe – portret van een bijzonder gewoon mens.

Paperback | 406 Pagina's | Uitgeverij van Wijnen ISBN10: 9051943032 | ISBN13: 9789051943030

Lees meer
18 jaren 6 maanden geleden #20235 door dettie
Citaat van de dag 16 december 2007

"En vrienden zeilen schaterend voorbij.

Het is in hartje winter volop mei.

We schaatsen op een vloer van porselein."

Gerrit Komrij

Tijd voor maken pagina: 0.499 seconden