Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema verfilmde boeken - oktober 2007

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #18950 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht

Marjo schreef : Wat mankeert er aan fietsen of lopen?????

Heerlijk, die verontwaardiging van jou, Marjo. Ik ga natuurlijk zoveel mogelijk op de fiets maar het valt me op dat ik ongeveer 50 keer zoveel auto's tegenkom als fietsen. Misschien is het in jouw woonplaats anders? P.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #18951 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ha, vast niet..

Ik weet wel dat er mensen zijn die de auto nog pakken om naar de brievenbus een straat verderop te gaan, maar het irriteert me nu eenmaal als mensen er automatisch vanuit gaan dat iedereen maar altijd in die auto zit, dus reageerde ik inderdaad meteen een beetje aangebrand. Sorry.....

Ik kijk zelf glad over auto's heen eigenlijk.. ik zie bomen, struiken, vogels, zelfs in de stad.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #18953 door WilV
Marjo, we zijn een beetje zielsverwant, geloof ik. Ik zie zelfs in de auto alle bomen, struiken, weilanden, vogels en wolken. Vandaar dat ik mijn levensgenote liever laat rijden. Die kijkt recht voor zich uit. Ik moet haar dan wel wijzen op verkeersborden en dwarsliggend verkeer, maar dat neem ik voor lief. Nog genoeg tijd over voor de buizerds en klapwiekende kieviten. Mooie dag. Pieter

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #18958 door WilV
Dr. Zhivago is de roman waarvan de film op mij nog meer indruk maakte dan het boek. Onvergetelijke scenes zijn de uitvallende zonnebloemen, de bloeiende crocusvelden in Siberië, het schrijven van zijn gedichten in het koude eenzame landhuis, de locomotief van jeugdvriend Trotski. Misschien was de film nog sterker geweest als Julie Christie en Geraldine Chaplin van rol waren verwisseld. Dan had innerlijke schoonheid het van de uiterlijke gewonnen. Als je deze film gezien hebt weet je genoeg van het Rusland van 1900 tot 1940.

Bedankt dat je op mijn suggestie bent ingegaan, Dettie.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #18959 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Dr. Zjivago

Boris Pasternak

Tegen de achtergrond van oorlog, revolutie, nood en ontbering in het Rusland van het eerste kwart van de twintigste eeuw, speelt een van de meest romantische, meeslepende en tragische liefdesgeschiedenissen aller tijden: die van dokter Zjivago en Lara. Voor Zjivago, die geestelijke vrijheid als een levensvoorwaarde ziet, dreigt het bestaan onder de starre communistische leiding in een nachtmerrie te veranderen, ondanks de hartstochtelijke liefde van Lara.

Het boek werd in 1965 verfilmd door Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) met Carlo Ponti als producer en David Lean als regisseur. Deze film is een van de meesterwerken uit de filmgeschiedenis.

Belangrijkste acteurs:

Omar Sharif als Dr. Yuri Zjivago Julie Christie als de verpleegster Lara Antipova Geraldine Chaplin als Zjivago's echtgenote Tonya Rod Steiger als Victor Komarovsky' Alec Guinness als Generaal Yevgraf Zjivago, broer en verteller van het verhaal.

Uitgeverij: Bruna Utrecht, 1993: 3e dr Oorspronkelijke titel: Доктор Живаго (1957) Vertaling: Nico Scheepmaker 600 pagina's ISBN: 90-229-8121-5
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 8 maanden geleden #18960 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 23 oktober 2007

"‘Bent u nu zo dom, of houdt u zich alleen maar zo?

Bent u soms van een andere planeet af komen vallen?"

Citaat uit dr. Zjivago (gesprek tussen Zjivago en Samdevjatov)

N.B. Zjivago wordt op verschillende manieren geschreven, Zjivago of Zhivago, het mag allebei.
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden