Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2007 - Molens

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18453 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
een kleine muis op klom-pen

nee 't is geen grap

van je trip trepperdetrap op de trap.

Echt waar..ja daar..

zit inderdaad al de hele dag in mijn hoofd.

Grappig liedje.

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18454 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zal ik er maar liedjestafel van maken? :D

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18458 door dettie
Anna, over de grenzen van de liefde

Jos Erdkamp

Deze roman speelt langs de Nederlandse oostgrens in de periode 1875 - 1925. De hoofdpersoon Anna is een boerenmeisje met een eigenzinnig karakter. Aanvankelijk voegt ze zich weliswaar naar de normen van haar milieu, maar op eenendertigjarige leeftijd kiest ze er voor om haar eigen weg te gaan. Ze wordt de geliefde van een jeugdvriend en komt terecht in een wereld van smokkelhandel, vriendjespolitiek en corruptie. Haar minnaar, de molenaar Michael Krähwinkel, schrikt nergens voor terug om rijk en machtig te worden. Ook Anna wordt diverse keren het slachtoffer van zijn ondernemingen. Ze houdt echter zoveel van haar geliefde, dat ze niet zonder hem kan. Haar leven kent daarom diverse moeilijke perioden. Onder andere is ze genoodzaakt een tijd lang haar kost te verdienen als prostituee.

De manipulaties van Michael Krähwinkel leiden uiteindelijk bijna tot zijn ondergang, maar in een dramatische scene blijkt Anna uiteindelijk de sterkste te zijn.

Naast een spannend en interessant verhaal heb ik met “Anna” ook een historisch verantwoorde roman willen schrijven. De schilderingen van smokkelhandel en prostitutie in de periode rond 1900 heb ik gebaseerd op uitgebreid literatuuronderzoek.

Grootletterboek 90.5251.774.6 , pagina's 368 uitgeverij Iris Oirschot

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18459 door dettie
Citaat van de dag 27 september 2007

De molenaar denkt dat het graan alleen groeit om zijn molen te doen draaien."

Johann Wolfgang von Goethe

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18464 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb even zitten googlen op Erdkamp, maar afgezien van het lofwaardig streven dat hij historisch verantwoorde boeken wil schrijven, denk ik dat zijn stijl mij tegen staat. Wie weet probeer ik het eens, maar ik sta niet te trappelen.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 9 maanden geleden #18487 door dettie
Watermolens in Nederland

P. Nijhof & G. Dekkers

Eerste deel van een tweedelige serie over water- en windmolens. De schrijver, een bekend molendeskundige, vertelt onder meer over geschiedenis, werking, functie en bouw van deze in het algemeen minder bekende monumenten. De tegenwoordig meer en meer in de belangstelling staande omgeving van molens (molen-biotoop of molinotoop) wordt uitvoerig bekeken. Men denke hierbij aan de invloed vn ruilverkavelingen en beek"normalisaties". Zeer fraaie foto's en tekeningen begeleiden de boeiende teksten. Het boek wordt gecompleteerd door een lijst van nog bestaande watermolens, waarin diverse bijzonderheden over de molens vermeld worden.

Hardcover | Waanders 176 pag ISBN10: 9070072912 | ISBN13: 9789070072919

Tijd voor maken pagina: 0.393 seconden