Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2025 - Stenen

Lees meer
11 maanden 3 dagen geleden #109213 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2025 - Stenen
Een steen op mijn bureau

Jessica van Geel

"Op het bureau in mijn werkkamer ligt een steen. Het is een grijs kinderkopje, niks bijzonders. Zo’n tien centimeter hoog, diep en breed en ik gok anderhalve kilo zwaar. Ik kan hem in elke willekeurige straat hier in Nederland achterlaten en het zou niemand opvallen, zo gewoon is dat ding. Een kassei om gedachteloos overheen te lopen. Een steen om een ruit mee in te gooien."

Zo begint de tekst waaraan Jessica van Geel werkte in opdracht van de Vrijheidscolleges. Terwijl ze schreef over verzetsstrijder Truus van Lier en de vraag die ze na afloop van lezingen over haar leven vaak krijgt - zou ik ook een Truus van Lier zijn als het erop aankomt? – kwam er een grote woede in haar op. Woede om de richting waarin de wereld zich beweegt, aangevoerd door een president van het machtigste land op aarde die alle verworvenheden van de laatste halve eeuw met een enkele handtekening wegvaagt. Angst dat als hij de letter T van de LHBTIQ+-gemeenschap doorstreept, de andere letters spoedig zullen volgen. Daarom dit essay; uit woede en angst, maar ook in de hoop dat er opnieuw verzet zal komen, dat het iets zal breken.

ISBN 9789400412620 | Paperback | 144 pagina's | Thomas Rap | 1 mei 2025

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 maanden 3 dagen geleden #109214 door dettie
Citaat van de dag

Hij telt de steentjes

Hij loopt in gedachten verzonken over straat

Gezegde

Lekker vergiethoofd heb ik weer, nieuw citaat vergeten. :-(

Lees meer
11 maanden 2 dagen geleden #109218 door dettie
Stenen eten

Koen Caris

Een beklemmend debuut over hoe verdriet en verveling een groep jongeren kunnen laten ontsporen. Waarom kunnen mensen met dezelfde pijn elkaar niet altijd goed helpen?

‘Stenen eten’ van Koen Caris is een prachtig, vervreemdend en krachtig verhaal over verlies, schuldgevoelens, verliefdheid en groepsdruk. Het is de snikhete zomer van Bens eindexamen. Hij houdt zich afzijdig van zijn klasgenoten, telt de dagen tot hij het dorp kan verlaten. Maar als een aantal jongeren zich verliest in steeds gevaarlijker rituelen die te maken blijken te hebben met het overlijden van zijn zus, drie jaar daarvoor, richten alle ogen zich op hem. Ben, die zo zijn eigen redenen heeft om geen aandacht te willen trekken, komt in het middelpunt van een huiveringwekkend mysterie te staan.

Koen Caris (1988) is theater- en hoorspelschrijver. Hij schreef voor onder andere bnnvara, vpro, Theater Bellevue, Hummelinck Stuurman Theaterbureau en De Hoorspelfabriek. Zijn werk werd genomineerd voor de Zilveren Reissmicrofoon en de Prix Europa. In 2017 ontving hij het TheaterTekstTalent Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

ISBN 9789025474362 | Paperback | 256 pagina's | Atlas Contact | 7 februari 2023

Lees meer
11 maanden 2 dagen geleden #109219 door dettie
Citaat van de dag

De man die een berg verzet, begint met het wegdragen van kleine stenen

Confusius (551 - 479 v.Chr.)

Chinese filosoof en politicus

Lees meer
11 maanden 1 dag geleden #109220 door dettie
Het stenen vlot

José Saramago

Wanneer op een dag een scheur ontstaat tussen Frankrijk en Spanje drijft het Iberisch schiereiland langzaam maar zeker in westelijke richting de Atlantische Oceaan op. De toeristen en de vermogende |n maken zich halsoverkop uit de voeten, het schiereiland is aan zichzelf overgeleverd en de Portugese en Spaanse autoriteiten doen krampachtige pogingen tot crisisbezwering.

In de verwarring komt een vijftal uitverkorenen bij elkaar, drie mannen en twee vrouwen – plus een hond. Ieder van hen heeft iets onverklaarbaars beleefd op het moment dat de scheur in de Pyreneeën ontstond en samen verkennen ze op het stenen vlot de grenzen van hun nieuwe wereld. Het stenen vlot is een fantastische en fascinerende roman, die Saramago’s reputatie als meesterverteller bevestigt.

Het boek werd verfilmd door George Sluizer.

ISBN 9789059901018 | Paperback | 336 pagina's | J.M. Meulenhoff | 9 februari 2023

Vertaald door Maartje de Kort

Lees meer
11 maanden 1 dag geleden #109221 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde.

Het water gaat er anders dan voorheen.

De stroom van een rivier, hou je niet tegen

het water vindt altijd een weg omheen.

Misschien eens gevuld door sneeuw en regen,

neemt de rivier mijn kiezel met zich mee.

Om hem dan glad, en rond gesleten,

te laten rusten in de luwte van de zee.

Bram Vermeulen (1946-2004)

Nederlandse zanger, singer-songwriter, componist, cabaretier, televisiemaker, topvolleyballer, striptekenaar en kunstschilder.

Tijd voor maken pagina: 0.512 seconden