Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema oktober 2024 - TALENT

Lees meer
1 jaar 9 maanden geleden #108205 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema oktober 2024 - TALENT
Ik heb geen talent voor ondergeschiktheid

Belle van Zuylen

Belle van Zuylen was negentien jaar oud toen zij Constant d’Hermenches ontmoette. Zij woonde toen nog bij haar ouders op Slot Zuylen.

Zoals in die tijd de gewoonte was, werd een geschikte huwelijkskandidaat voor haar gezocht. Constant d’Hermenches, kolonel van een Zwitsers regiment in Holland, was reeds getrouwd, maar Belle voelde zich met hem op haar gemak en raakte steeds meer op hem gesteld. Hij was verrukt van haar schoonheid, scherpzinnigheid en oprechtheid. Zo kwam het, na een wat stroef begin, tot een der prachtigste liefdesbriefwisselingen die ooit zijn ontstaan. De lezer maakt kennis met mensen die, gehinderd door de zeden en gewoonten van hun tijd, in hun clandestiene brieven op voet van gelijkheid verkeerden en elkaar hun genegenheid en sympathie betuigden.

De correspondentie die Belle in deze zelfde jaren voerde met de huwelijkskandidaten James Boswell en baron van Pallandt werpt zijdelings een schitterend licht op deze ‘feministe avant-la-lettre’ en is daarom ook in dit omvangrijke boek opgenomen.

Deze eerste complete vertaling, waaraan door Greetje van den Bergh twee jaar is gewerkt, maakt de kennismaking met Belle van Zuylen en haar ‘aanbidders’ tot een onvergetelijk genoegen. Ik heb geen talent voor ondergeschiktheid is een boek dat men vele malen zal herlezen.

ISBN 9789028206557 | Hardcover | 744 pagina's | Van Oorschot | 30 augustus 2003

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
1 jaar 9 maanden geleden #108206 door dettie
Citaat van de dag

'Ik heb geen talent voor ondergeschiktheid'

Met deze woorden wees Belle van Zuylen een huwelijkskandidaat af.

Belle van Zuylen (1740-1805)

Citaat uit een brief aan James Boswell, 1764

Lees meer
1 jaar 9 maanden geleden #108210 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema oktober 2024 - TALENT
Ach, die Belle. Ik heb meerdere boeken van haar gelezen.

Lees meer
1 jaar 9 maanden geleden #108212 door dettie
Ja ik ook. Dit boek vond ik wel het beste. Die taal en die onafhankelijkheid. Heerlijk om te lezen.

Dettie

Lees meer
1 jaar 9 maanden geleden #108218 door dettie
Jonge sla

Aanstormend culinair talent

Mieke Dumon & Bart Van Leuven

Een selectie van 8 jonge Vlaamse chefs, die elk 6 gastronomische meesterwerkjes voor u creëren.

Acht jonge chefs uit Vlaanderen en Brussel, nauwkeurig geselecteerd en gescreend.

Acht gedreven professionals die uitblinken door hun passie voor culinaire creativiteit en de blik gericht houden op de culinaire evoluties wereldwijd.

Acht veelbelovende talenten met een ander parcours en een verschillende keukenstijl: de wereld en de grote chefs als voorbeeld en leermeesters, maar steeds genuanceerd geïnterpreteerd, met toevoeging van een eigen accent in een persoonlijke benadering.

Zij kregen van Stichting Kunstboek de opdracht om aan de hand van telkens drie hoofdingrediënten elk zes gastronomische meesterwerkjes uit te puren. ‘Keep it simple’ staat in deze publicatie synoniem voor 48 heerlijke, haalbare en originele gerechten waarmee je kunt uitpakken: culinair vuurwerk, echte smaakexplosies. Van traditioneel Frans geïnspireerde combinaties, over mediterrane invloeden, tot Oosterse fusion impressies.

Jonge Sla, maar dan volledig gekiemd en gekenmerkt door het karakter, de kennis en het talent van volwaardige, volgroeide kroppen van allerbeste kwaliteit.

ISBN 9789058562029 | Hardcover | 144 pagina's | Stichting Kunstboek | 19 juni 2006

Lees meer
1 jaar 9 maanden geleden #108219 door dettie
Citaat van de dag

Ik heb geen talent voor ondergeschiktheid

Met deze woorden wees Belle van Zuylen een huwelijkskandidaat af.

Belle van Zuylen (1740-1805)

Citaat uit een brief aan James Boswell, 1764

Tijd voor maken pagina: 0.537 seconden