Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema september 2023 - Leestafel begeeft zich onder de MENSEN

2 jaren 10 maanden geleden #106177 door

Renate schreef : Dat is wel een onderwerp waar je alle kanten mee op kunt. Zo'n beetje alle boeken gaan over mensen, met uitzondering van fantasy, of dierenverhalen.

Da's discutabel.

Gaat Reinaert de Vos echt niet over mensen? Ik denk juist van wel.

Het hangt allemaal van het boek of verhaal af.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106178 door dettie
20 bijzondere mensen die de wereld hebben ontdekt

Gabriella Santini

20 verhalen van vrouwen en mannen die dankzij grote dromen, moed en wilskracht de wereld verbaasden met hun grote ontdekkingen!

'De liefde voor alle levende wezens is de edelste eigenschap van de mens,' Charles Darwin

'Ik wil overal heen, als het maar vooruit gaat,' David Livingstone

'Avontuur is gewoon een slechte planning,' Roald Amundsen

ISBN 9789036639798 | Hardcover | 88 pagina's | De correspondent | 2 juli 2020

vertaald door Marcel Otten

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106179 door dettie
Citaat van de dag

Je kunt de gewoonste dingen heel bijzonder maken door ze te doen met heel bijzondere mensen

Auteur onbekend

2 jaren 10 maanden geleden #106180 door
John W. Campbell zei: "Ofwel schrijf je een verhaal met gewone mensen in bijzonderen omstandigheden, ofwel met bijzondere mensen in gewone omstandigheden. Bijzondere mensen in bijzondere omstandigheden is iets van het bijzondere te veel."

Naar mijn gevoel heeft hij gelijk. En het verklaart waarom ik niet dol ben op superhelden.

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106181 door dettie
Als het fictie is, dan is het denkelijk wel waar. Je krijgt dan een soort afkeer van die 'supermensen'. Maar nu denk ik ineens aan Tarzan, dat was ook een bijzonder mens in bijzondere omstandigheden of Ayla in de Stam van de Holenbeer.

Maar non-fictie bijvoorbeeld een boek over Nelson Mandela, Malala, Gandhi of zo is nooit teveel bijzonder.

Dettie

Lees meer
2 jaren 10 maanden geleden #106183 door marjo
Nou, even inhaken, ieder mens is bijzonder en ieder mens kan in allerlei situaties verzeild raken.

Wordt er niet ook gezegd dat de realiteit vaak nog bijzonderder, eigenaardiger is dan wat men verzint?

Tijd voor maken pagina: 0.503 seconden