Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leestafel kruipt onder de grond

Lees meer
3 jaren 7 maanden geleden #103808 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Leestafel kruipt onder de grond
Het hoge huis 2

Geheim onder de grond

Ineke Kraijo

Voetje voor voetje schuifelt Nine door de bunker. Ze voelt koud, nat zand onder haar blote voeten. Ze strekt haar handen vooruit, zodat ze nergens tegenaan botst. ‘Ik zie niets,’ roept ze naar Mik. Haar stem weerkaatst tegen de muren. Nine en Mik wonen in Hotel het Hoge Huis, een hotel aan zee. Ze zwerven vaak over het strand en door de duinen. Op een dag stuiten ze op een bunker uit de Tweede Wereldoorlog. In het hotel logeert Luna met haar vader. Hij doet onderzoek naar de bunkers en heeft weinig aandacht voor Luna. Tot ze op een dag verdwenen is. Nine en Mik gaan naar haar op zoek. Maar of ze Luna in die uitgestrekte duinen ooit zullen vinden... Voor kinderen vanaf ongeveer acht jaar.

ISBN 9789085435037 | Hardcover | 96 pagina's | Columbus | 20 september 2022

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 7 maanden geleden #103809 door dettie
Citaat van de dag

Liefde is als een bergrivier: soms loopt het onder de grond maar het stroomt eeuwig door.

Auteur onbekend

Lees meer
3 jaren 7 maanden geleden #103810 door dettie
Het graf van de voddenraper

Bart Vercauteren

1988. René, de grafdelver van het kerkhof in Mortsel, wil alleen zijn om een graf te graven. Het is meer dan zijn zoveelste klus, het is zijn laatste graf, en hij wil nadenken.

Ook Gert, de zoon van de voddenraper, heeft het kerkhof uitgekozen om te overdenken wat de voorbije dagen gebeurd is. Er volgt een ontmoeting tussen twee verwante zielen, tussen twee werelden en twee manieren om te rouwen.

Tegen die achtergrond beleeft René zijn leven en het bombardement van 1943, dat voor hem en zijn familie zo bepalend is geweest, opnieuw.

De auteur groeide op in Mortsel. Zijn vader vond er een betaalbaar huis omdat het, zoals alle huizen die de oorlog overleefd hadden, de littekens van de bommen droeg. Hij groeide op met de verhalen over het bombardement. Jaren later liep de auteur opnieuw tussen de graven die hij zich uit zijn jeugd herinnerde. De gedenkzuil, het enige restant in de woestenij waarin het kerkhof was herschapen, legde de link met 1943 en het bombardement.

ISBN 9789089240941 | Paperback | 136 pagina's | Houtekiet | 28 mei 2010

Lees meer
3 jaren 7 maanden geleden #103811 door dettie
Citaat van de dag

Neem mijn laatst bezit niet af:

mijn zonden gaan mee in mijn graf.

Hendrik Marsman

Nederlands dichter en vertaler 1899-1940

Lees meer
3 jaren 7 maanden geleden #103816 door dettie
De tunnel

Abraham Yehoshua

Zvi Luria is een gepensioneerde ingenieur, die zijn leven lang wegen en tunnels heeft aangelegd. Wanneer bij hem beginnende dementie wordt geconstateerd, weet zijn vrouw te regelen dat zijn opvolger bij de overheidsinstelling voor wegenbouw, Asaël Maimoni, hem als onbezoldigd assistent aanneemt. Door zijn brein actief te houden hoopt ze zijn dementie te vertragen.

Asaël werkt aan een geheim militair project: de aanleg van een weg in de Negev-woestijn. Op het uitgetekende traject blijkt op een heuvel tussen oude Nabateese ruïnes echter een Palestijnse familie te bivakkeren, die onder bescherming staat van de raadselachtige archeoloog Sjibbolet. Asaël en Sjibbolet willen, allebei om persoonlijke redenen, een tunnel aanleggen waardoor de heuvel gespaard kan blijven. Het is aan Zvi dit voor elkaar te krijgen.

De tunnel is een menselijke komedie, waarin Zvi, zijn vrouw en alle personages worden neergezet alsof we midden in een film zitten. Maar op subtiele wijze heeft Yehoshua er ook een hoopvolle vertelling in gevlochten over Israël en de Palestijnen.

ISBN 9789028451155 | Paperback | 384 pagina's | Wereldbibliotheek | 12 januari 2021

Lees meer
3 jaren 7 maanden geleden #103817 door dettie
Citaat van de dag

Ik voel me altijd een optimist als ik een tunnel uitkom

Robert Lynd

Ierse schrijver, redacteur van poëzie en urbane literaire essayist

Tijd voor maken pagina: 0.508 seconden