Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2022 - Leestafel doet het ANDERS

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102760 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2022 - Leestafel doet het ANDERS
Ik is een ander

Jon Fosse

Asle is een ouder wordende schilder en weduwnaar die alleen woont aan de zuidwestkust van Noorwegen. Zijn enige vrienden zijn zijn buurman, Åsleik, een traditionele vissersboer, en Beyer, een galeriehouder die in de stad woont. Daar, in Bjørgvin, woont een andere Asle, ook een schilder maar eenzaam en gebroken door alcohol. Asle en Asle zijn dubbelgangers – twee versies van dezelfde persoon, twee versies van hetzelfde leven, die allebei worstelen met existentiële vragen.

In Ik is een ander ontmoeten de twee Asles elkaar voor het eerst in hun jeugd. Ze lijken vreemd op elkaar, kleden zich identiek en willen allebei schilders worden. Op de kunstacademie in Bjørgvin ontmoet Asle zijn toekomstige vrouw, Ales, en wordt hij verliefd.

ISBN 9789492068514 | Paperback | 296 pagina's | Oevers | februari 2021

Vertaald door Marianne Molenaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102761 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2022 - Leestafel doet het ANDERS
Citaat van de dag

Alvorens zich te beklagen, is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?

Godfried Bomans (1913-1971)

Nederlands schrijver

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102770 door dettie
Ander licht

Rosita Steenbeek

In het koor van de Joriskerk schildert Matthias Withoos, geassisteerd door zijn kinderen en twee andere leerlingen, het grote Gezicht op Amersfoort. Tegelijk met Alida's liefde voor het schildersvak groeit haar liefde voor de begaafde medeleerling Jasper van Wittel. Hun samenzijn wordt wreed verstoord door de dramatische gebeurtenissen van het rampjaar 1672. Jasper vertrekt naar Italië en via zijn brieven leert Alida het leven kennen van de beruchte Bentveughels, de Nederlands-Vlaamse schildersvereniging in Rome.

Terwijl Jasper furore maakt als Gaspare Vanvitelli ontwikkelt Alida zich tot een gerenommeerd schilderes. Door haar vriendschappen met zelfbewuste vrouwen als Agnes Block en Maria Sybilla Merian gaat ze haar leven in een ander licht zien.

ISBN 9789026327087 | Paperback | 268 pagina's | Ambo|Anthos | maart 2013

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102771 door dettie
Citaat van de dag

Soms komt er van alles aan het licht door in iemands anders schaduw te staan.

Gooitzen Woudstra

Nederlands dichter en aforist

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102775 door dettie
Echte vrouwen denken anders

Clarck H. Pinnock

Echte vrouwen denken anders laat vrouwen aan het woord die tegen de normen van hun tijd en cultuur ingingen, omdat zij zich alleen wilden laten leiden door eigen wensen en waarden. Zelfstandig en origineel denkende vrouwen zijn van het allergrootste belang geweest voor de positie van de vrouw in deze eeuw. George Sand bijvoorbeeld, die sigaren rookte en mannenkleren droeg, of Camille Claudel, die als beeldhouwster Rodin naar de kroon stak. Maar ook een omstreden vrouw als Margaret Thatcher heeft op eigen wijze een zeer belangrijke bijdrage geleverd.

Echte vrouwen denken anders is samengesteld door Erdmute Klein en bevat bijdragen van Waris Dirie, Margareth Thatcher, Virginia Woolf, George Sand, Harriet Rubin, Clarissa Pinkola Estés, Giaconda Belli, Camille Paglia, Pema Chödrön, Anna Delbée, Niki de Saint Phalle en Helena Klitsie.

ISBN 9789041703187 | Pocket | 172 pagina's | Rainbow | augustus 2003

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102776 door dettie
Citaat van de dag

Ik geloof niet omdat ik dus niet gelovig ben maar ik denk wel dat er iets anders is, maar daardoor geloof ik datgene wat ik dus denk dat er is.

Johan Cruijff (1947-2016)

Nederlands voetballer en coach

Tijd voor maken pagina: 0.551 seconden