Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema juli 2022 - Leestafel zoekt de ZON op

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102674 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema juli 2022 - Leestafel zoekt de ZON op
Maan en Zon

Stefan Brijs

"Hier Max, hier is het misgegaan. Op het eiland. Na nos bunita Kòrsou. Curaçao, 1961"

Op een septemberochtend laat taxichauffeur Roy Tromp zijn twaalfjarige zoon Max achter in de klas van broeder Daniel. Max blijkt een talentvolle jongen die ervan droomt om onderwijzer te worden. Broeder Daniel, zelf een kind van het eiland, wil hem daarbij helpen.

Veertig jaar later is er van die droom niets terechtgekomen en vertrekt Max onverwacht naar Nederland, misschien wel voorgoed. Tijdens een doorwaakte nacht denkt broeder Daniel terug aan zijn bijzondere band met de familie Tromp. Intussen hoopt hij op nieuws van Max.

Tegen de achtergrond van een gemeenschap die gevangen is tussen traditie en vernieuwing, tussen vroeger en nu, is Maan en zon een generatieroman over afkomst en armoede, eer en bedrog – een verhaal over vaders en zonen en de ziel van een eiland.

ISBN 9789025449629 | Paperback | 272 pagina's | Atlas Contact | 5e druk | november 2016

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102675 door dettie
Citaat van de dag

Hij: Voor zo een zonnig landschap zou ik kunnen knielen.

Zij: Pas op, gij hebt uw beste broek aan.

Julien de Valckeneare (1898-1958)

Belgisch auteur van aforismen en onderwijsinspecteur.

3 jaren 11 maanden geleden #102677 door
Als er nu ook nog een partituur bij het boek van vandaag zou zitten, zou het interessanter zijn. Eerlijk gezegd heb ik daar meer aan dan aan een Russisch libretto. M'n Russisch is niet zo goed. Misschien zou ik het naar een Russische kennis kunnen sturen.

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102681 door dettie
Het is een Tweetalige uitgave Nederlands/Russisch Renate

Dettie

3 jaren 11 maanden geleden #102682 door
Ja, dat zag ik ook. Maar aan het Russisch heb ik niet zo veel. Ik mag aannemen dat het in cyrillisch schrift is, dus dan kan ik er al helemaal geen chocola van maken. Een partituur kan ik tenminste nog lezen. En als je dan de tekst in het Nederlands hebt, weet je ook nog waar het over gaat.

Lees meer
3 jaren 11 maanden geleden #102683 door dettie
Overwinning op de zon

Aleksej Kroetsjonych

Slavische Cahiers 18

Libretto met vertaling en achtergrondinformatie van de opera uit 1913 van de Russische componist Michail Matjoesjin, waarvan de enscenering in handen was van de Russische kunstenaar Kazimir Malevitsj.

Tweetalige uitgave Nederlands / Russisch, met ook in facsimile de Russische uitgave. Met illustraties van de kledingontwerpen van Malevitsj.

De opera De overwinning op de zon (1913; libretto Aleksej Kroetsjonych, muziek Michail Matjoesjin, decors Kazimir Malevitsj) is een hoogtepunt in de geschiedenis van het Russische futurisme. Met zijn decors en kledingontwerpen legde Malevitsj de basis voor zijn suprematisme.

In de Slavische Cahiers verschijnen minder bekende werken, soms in tweetalige uitgave, uit de Slavische literaturen.

ISBN 9789061433811 | Paperback | 110 pagina's | Pegasus | oktober 2013

Tijd voor maken pagina: 0.536 seconden