Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema maart 2022 - Alles of niets

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101485 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2022 - Alles of niets
Een Bommel staat voor niets

Marten Toonder

Deze bundel bevat drie verhalen die eerder in het NRC Handelsblad verschenen: Tom Poes en de mob-beweging, Heer Bommel en de blijdschapper en Tom Poes en de slijtmijt. ‘Prettig is het niet, maar voor het geluk van mijn medeschepselen heb ik alles over’

‘“Ollie, jongen, verspreid een lichtje waar je kan,” zei mijn goede vader altijd; en omdat ik mij daaraan houd, wordt mijn lijdensbeker soms tot de rand gevuld.

De lotgevallen waarover in dit deel wordt verhaald, zitten vol tegenstellingen die zelfs mij van hot naar her wierpen. Zo blijkt vuilnis soms heilzaam te zijn, een blijdschapper droef, en wijsheid voorbehouden aan de jeugd, of toch niet.

Men leze deze leidraad daarom tijdens de levenswandel, om te verhoeden dat men denken zou dat men iets weet.’

– liet de heer O.B.B te R. ons per telex weten.

Marten Toonder (1912-2005) maakte voor het eerst kennis met stripverhalen op zijn zesde jaar, toen zijn vader, gezagvoerder ter koopvaardij, enkele Amerikaanse kranten meebracht. Na het behalen van zijn eindexamen in 1931 reisde Toonder per boot naar Zuid-Amerika. In Buenos Aires leerde hij het werk van de tekenaar Dante Quinterno kennen. Deze vroegere medewerker van Walt Disney gaf een schriftelijke tekencursus uit; van hem leerde Toonder de grondslagen van de tekenfilm- en stripanatomie, waarna hij besloot striptekenaar te worden.

ISBN 9789023478362| Hardcover | 248 pagina's | De Bezige Bij | april 2013

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101486 door dettie
Citaat van de dag

Je kan maar op twee manieren leven: alsof niets een wonder is of als alles een wonder is.

Albert Einstein

Lees meer
4 jaren 4 maanden geleden #101487 door dettie
Mannen leggen me altijd alles uit

Rebecca Solnit

Vandaag 8 maart vrouwendag natuurlijk een 'vrouwenboek'!

Dettie

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101494 door dettie
Mannen leggen me altijd alles uit

Rebecca Solnit

In Mannen leggen me altijd alles uit maakt Rebecca Solnit duidelijk hoe onze samenleving nog altijd doortrokken is van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. In het spraakmakende titelessay introduceert ze het verschijnsel dat inmiddels bekendstaat als 'mansplaining'.

Waarom gaan mannen ervan uit dat ze alles weten? En, minstens zo erg, waarom laten vrouwen zich zo vaak de mond snoeren? Marja Pruis laat in het voorwoord haar licht schijnen op het wereldwijd vermaarde fenomeen Solnit:

'Solnits activistische journalistiek spruit voort uit verontwaardiging over de toenemende ongelijkheid tussen zwart en wit, man en vrouw, arm en rijk, en uit ongerustheid over hoe de regering van haar land omspringt met het milieu en het klimaat.

Daarnaast is ze van huis uit historicus en kunstcriticus. De combinatie van maatschappelijk engagement en academische discipline, tezamen met haar 'zachte' en 'harde' belangstelling voor kunst en techniek, maakt haar tot een zeldzame donna universale en een journalist van formaat.'

ISBN 9789057598395 | Hardcover | 158 pagina's | De Bezige Bij | maart 2017

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101495 door dettie
Citaat van de dag

Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.

Albert Einstein (1879-1955)

Duits-Amerikaans natuurkundige

Lees meer
4 jaren 3 maanden geleden #101506 door dettie
Niets ontgaat ons

Janke Reitsma

Niets ontgaat ons van Janke Reitsma is een overrompelend gezinsdrama dat zich afspeelt aan de waddenkust.

Koen leidt samen met zijn ouders een geïsoleerd bestaan. Als zijn moeder zwanger raakt en met haar medicijnen stopt, keren haar psychische klachten terug. Aukje wordt geboren met een ernstige chromosoomafwijking, waardoor ze niet lang te leven heeft. Terwijl zijn vader op de achtergrond raakt, besluit Koen de zorg voor zijn zusje op zich te nemen.

Een verantwoordelijkheid die zo ver voert dat hij besluit Aukje naar het wad te brengen, de plek die hij als het paradijs op aarde beschouwt en waarvan hij vindt dat ze die één keer moet zien.

ISBN 97890239607685 | Paperback | 272 pagina's | Mozaiek | augustus 2021

Tijd voor maken pagina: 0.524 seconden