Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2007 - Architectuur

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16274 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Citaat van de dag 26 mei 2007

"Het leven is een voornaam en indrukwekkend spel tussen burger en regering."

R. Macaulay
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16279 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Mooi thema, architectuur.

Ik heb er zelf ook wel over geschreven in de tijd dat ik nog werkzaam was als redacteur/journalist/recensent bij kranten en tijdschriften. Erg boeiend en hartverwarmend om je in te verdiepen.

Onze woonomgeving gaat ons immers allemaal direct aan.

Er staan hier dan ook heel wat boeken in de kast over dit onderwerp.

Het boek dat begin deze maand genoemd wordt:

BeeldArchitectuur en Kunst

Het samengaan van architectuur en beeldende kunst

Jean Leering

lijkt me de moeite waard om aan te schaffen.

Hier in Groningen wordt er ook wel speciaal aandacht besteed aan de relatie tussen architectuur en beeldende kunst in de publieke ruimte.

De combinatie van de woontoren de Regentes van Abe Bonnema en het beeld U l t r a van Silvia B. is - voor mij - een voorbeeld van een geslaagde combinatie.

de woontoren van Abe Bonnema

idem bij nacht

schaalmodel van het beeld van Silvia B.

indruk van de ware grootte van het beeld

(Helaas kon ik geen foto vinden van gebouw en beeld bij elkaar.)

De combinatie van formeel en ultra-strak die kenmerkend is voor Bonnema en het barokke van het kunstwerk, terwijl ze beide monumentaal en imponerend zijn, werkt voor mij heel goed.

groetjes,

Ariadne

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden - 19 jaren 1 maand geleden #16280 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Trouwens, de citaten elke dag zijn ook leuk om te lezen!

Deze vind ik bijvoorbeeld erg mooi:

Dettie schreef : Citaat van de dag 23 mei 2007

"Een stapel stenen houdt op een stapel stenen te zijn, op het moment dat een enkele man er naar kijkt met in zijn hoofd het beeld van een kathedraal."

Antoine de Saint-Exupéry

Zo helemaal in de geest van de Antoine de Saint-Exupéry met zijn lieve boek Le Petit Prince, waarin een tekening van een kartonnen doos net zo goed een tekening kan zijn van een kartonnen doos met een heel klein lammetje erin.... :)

groetjes,

Ariadne

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt 19 jaren 1 maand geleden doorGrada.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16281 door dettie
Hier staat het maakproces van U l t r a

www.cbkgroningen.nl/index.cfm?naartop=1&art_id=97&fid=104

en hier nog iets

www.kunstopstraat.nl/weergave.php?t=artefact&id=309&route_add=

en hier een mooie site over Abe Bonnema

www.bonnema.com/bonnema_abebonnema.htm

Dettie

die enorm geniet van deze themamaand.

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16283 door dettie

Een stapel stenen houdt op een stapel stenen te zijn, op het moment dat een enkele man er naar kijkt met in zijn hoofd het beeld van een kathedraal

Ja ik vond het ook een hele mooie. Het is maar net hoe je je fantasie, creativiteit gebruikt om het er in te willen zien.

Dettie

Lees meer
19 jaren 1 maand geleden #16284 door dettie
Borek Sípek

Glas, design en architectuur

Titus M. Eliëns

De Tsjech Borek Sípek (Praag, 1949) is een wereldberoemde architect die vooral naam heeft gemaakt als ontwerper van glasobjecten en meubels. Na een aantal jaren in Amsterdam werkzaam te zijn geweest, woont en werkt Sipek tegenwoordig weer in Praag. Het hoogtepunt van zijn carrière vormen ongetwijfeld zijn werkzaamheden aan het Kasteel in Praag. Deze pretentieuze opdracht die hem tot `hofarchitect’ maakte, kreeg hij van Václav Havel, president van Tsjechië tussen 1993 en 2003.

Op het gebied van de vormgeving vallen vooral zijn kleurige, barokke glasobjecten in het oog die de functie van het drinkglas een andere inhoud hebben weten te geven. Dit geldt ook voor zijn meubelontwerpen die verrassen door hun onorthodoxe verschijningsvorm en het meubel een haast menselijk karakter verlenen.

In deze publicatie wordt het werk van een van de meest veelzijdige architect-ontwerpers van onze tijd voor het voetlicht gebracht. Met zijn onmiskenbare stijl is het werk van Sipek vertegenwoordigd in belangrijke museale collecties als het Museum of Modern Art in New York, het Praagse Museum voor Decoratieve Kunst, het Design Museum te Londen en het Vitra Design Museum in Weil am Rhein (Zwitserland).

Gebonden 160 pagina's 140 kleurenfoto's 50 zwart-witfoto's ISBN 90 400 8192 1 uitg. Waanders In samenwerking met: Drents Museum, Assen

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden