Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2007 - Architectuur

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15767 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Een boeiend thema deze maand. Ik heb diverse boeken over architectuur staan. Architectuurgids van Nederland. Daar ben ik superblij mee. Waarom? Omdat hier niet alleen Nederland grondig onder de architectonische loep wordt gehouden, maar omdat hier de typische architectuur, De Maaslandse renaissance van Limburg hier uitgebreid aan bod komt. Een boek over de wereldarchitectuur. Een taschen uitgave over moderne 20ste eeuwse architectuur. Ook een kleine serie van twee delen, waar ik uitermate verguld mee ben: Sesam encyclopedie van de bouwkunst. Hier staat echt alles in! Nog een ander groter werk dat ook die titel draagt. O ja, de belangwekkende architectuurgids van Nederland van Teleac. Zeer goed! Verder twee dikke pillen van de helaas terziele gegane Köhnemann uitgeverij over de Gothiek en Barok. Machtig mooi, die toen overal hier in Nederland voor dumpprijzen lagen.

Dus bij mij zit het wel snor wat architectuur betreft.
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15770 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja Roel, ik kan al bijna een maand vullen met Nederlandse architectuur zag ik. Zelf ben ik er ook erg geïnteresseerd in en heb ook diverse boeken staan daarover zoals o.a. over de gebouwen van Horta, Guimard en Gaudi of de invloed van De Stijl op de architectuur enz.

Ik noem even geen titels want wie weet plaats ik ze nog wel bij het thema.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden - 19 jaren 2 maanden geleden #15793 door dettie
Romaanse architectuur in België

Laurent Deléhouzée, Johnny Demeulemeester, Marie Christine Laleman, Albert Lemeunier, Mathieu Piavaux

Een minder bekende architectuur die nochtans manifest aanwezig is in onze dagelijks omgeving. Heel wat grote kathedralen kennen een bouwgeschiedenis die aanvangt in de Romaanse periode; bepaalde onderdelen kunnen daarvan heel direct getuigen. Deze voorloper van de gotische architectuur wordt gekenmerkt door een grote eenvoud en soberheid. Een opvolger van de architectuur van de Romeinen - bepaalde vormen komen heel duidelijk terug, denk maar aan de rondboog - en tegelijk een tegenhanger ervan.

De best bewaarde en meest zichtbare getuigen van de Romaanse architectuur zijn de gebouwen in steen. Deze architectuur biedt echter veel meer dan dat. Leem, aarde en hout waren in de Middeleeuwen bouwstoffen waarmee talrijke gebouwen werden opgetrokken. Het waren echter vergankelijke materialen. Littekens in het stedelijke of rurale landschap van vandaag kunnen evenwel nog aanwijzingen geven.

Abdij, kerk, burcht, mottekasteel, wal, stadsmuur, huis of boerderij maakten als gebouw deel uit van een bepaalde maatschappelijke context met een eigen structuur en eigen organisatie. Deze context wordt geschetst om de gebouwen te begrijpen en hun betekenis te vatten.

Waarom ontstond een dorpskerk in de schaduw van een burcht?

Waarom lieten de oudste stedelijke gemeenschappen een versterkte omheining aanleggen?

Waarom hebben de Maaslandse kerken een massieve westbouw?

Op dergelijke vragen biedt deze uitgave een antwoord. Elk gebouw kwam er door mensen. Dat maakt deze uitgave bijzonder boeiend: door de gebouwen heen vernemen wij alles over het leven van onze vroegmiddeleeuwse voorouders..

ISBN : 978-90-209-3893-7 Verschijningsdatum : 27-11-2000 Afwerking : Gebonden in linnen met stofomslag Aantal pagina's : 200 Uitgave : Uitgeverij Lannoo
Laatst bewerkt 19 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15794 door dettie
Citaat van de dag 2 mei 2007

"Ook het bouwen van een luchtkasteel vergt een goed architect."

Karel Jonckheere

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15795 door dettie
Hey ho, let's go!

Poppodia in Nederland

Marina van den Bergen, Jaap van Beusekom, Hester Carvalho, (red.)

Paradiso in Amsterdam was de eerste echte popzaal van Nederland en werd geopend in 1968. Er is sindsdien een ware explosie in het aantal popzalen in Nederland te zien. De popcultuur leeft in Nederland.

Dit boek geeft een goed beeld van de huidige popzaal. Naast 4 essays over de popcultuur worden 17 nieuwe popzalen in Nederland besproken. Per gebouw worden vele kleurenfoto's getoond, zijn de plattegronden en soms enkele markante details of schetsen opgenomen. Elke gebouw wordt kort beschreven en de specificaties worden gegeven. Nergens ter wereld wordt zo veel geld gestoken in de popcultuur met haar gebouwen als in Nederland. Dit boek laat zien dat we prachtige zalen hebben; het is erg leuk om al die gebouwen verzameld te zien in dit boek.

Bron: Biblion

Paperback | 240 Pagina's | Nai Uitgevers/Publishers ISBN: 9056625543

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15796 door dettie
Citaat van de dag 3 mei 2007

"Weinigen schrijven zoals een architect bouwt. Verreweg de meesten schrijven zoals men domino speelt."

A. Schopenhauer

Tijd voor maken pagina: 0.438 seconden