Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema mei 2007 - Architectuur

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15798 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ja, van Gaudi, uitgave Tasschen heb ik ook een mooi boek! Dat was ik nog vergeten.

We laten ons verrassen.

Dettie schreef : Ja Roel, ik kan al bijna een maand vullen met Nederlandse architectuur zag ik. Zelf ben ik er ook erg geïnteresseerd in en heb ook diverse boeken staan daarover zoals o.a. over de gebouwen van Horta, Guimard en Gaudi of de invloed van De Stijl op de architectuur enz.

Ik noem even geen titels want wie weet plaats ik ze nog wel bij het thema.

Dettie

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15799 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Verroest nog wat vergeten! Ik heb ook nog de geologische atlas van Belgisch Limburg. Een uitgave van de LIKONA (Limburgse Koepel voor natuurstudie). In dit boek worden steensoorten in gebouwen, vaak monumenten besproken.

Is niet helemaal het thema, maar heeft wel een duidelijk raakvlak.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15828 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Art deco wandelingen in Brussel

Cécile Dubois

Zes tochten, met de fiets of te voet, laten je de verschillende facetten van de art deco en het modernisme in Brussel ontdekken.

De wandelingen door de verschillende wijken leiden je langs verschillende soorten gebouwen: herenhuizen, comfortabele appartementsgebouwen, kantoorgebouwen, opslagplaatsen, een operagebouw, een museum, een pianobar...

De art deco vertoont een voorkeur voor geometrische vormen en werd symbool voor luxe en raffinement, het ideale uitdrukkingsmiddel voor een rijke bourgeoisie die genoot van de glamour van de jaren '20. Het modernisme is rationeler en pleit voor een meer sobere stijl die goed aansluit bij de bouwbehoeften van na de oorlog.

Aan de hand van zeer uiteenlopende bouwwerken schetst deze uitgave het leven en werk van vooraanstaande architecten.

Met deze boeiende wandelingen maak je kennis met het rijke Brusselse erfgoed en leer je de enorme vormenrijkdom van deze periode kennen.

ISBN : 978-90-209-6794-4 Verschijningsdatum : 11-09-2006 Afwerking : Paperback Aantal pagina's : 176 Uitgave : Uitgeverij Lannoo
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15829 door dettie
Citaat van de dag 4 mei 2007

"De bouwkunst is de drukpers der eeuwen, en bouwwerken verhalen de staat der maatschappij, waarin zij werden opgericht."

Lady Morgan

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15843 door dettie
BeeldArchitectuur en Kunst

Het samengaan van architectuur en beeldende kunst

Jean Leering

Het samengaan van architectuur en stedenbouw met kunst is een bekend fenomeen. In theorie is het een niet figuratieve handeling (architectuur of stedenbouw) die wordt gecombineerd met een beeld, een teken, gemaakt door een kunstenaar, waardoor een plek betekenis krijgt. Maar is dat wel zo? Een kerstboom op het dorpsplein is waarschijnlijk net zo effectief. Wat is eigenlijk de meerwaarde van kunst in de openbare ruimte? En wat bij architectuur? Of gaat het alleen om het effect op de beschouwer van beiden en is kunst dus een afgeleide, of een intermediair?

Wat kan omgevingskunst voor stad en land betekenen? Leering heeft al jaren een favoriet: 'Beeld op de Blaak' in Rotterdam, van Lon Pennock, dat hij een 'registrerende' functie toekent omdat het verschillende vervoersstromen en verschillende schaalniveaus in de stad adequaat vormgeeft begeleid en accentueert. Hier geeft kunst een 'teken' aan een plek. Wat doet een kunstwerk met een gebouw?

Leerings uitgangspunt is dat hij 'wil bereiken dat er betere verhoudingen ontstaan' tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en gebruiker van een kunstwerk. Het lijkt verstandig om een architect zelf een kunstenaar bij zijn gebouw te laten zoeken, in plaats van een architect op te zadelen met een door hem ongewenste kunstinvulling. Het is niet voor niets dat de hoogtepunten van samenwerking tussen architectuur en beeldende kunst altijd uitgaan van synthese tussen beide disciplines. De samenwerking tussen Van Eesteren en Van Doesburg is wat dat betreft voorbeeldig geweest, en krijgt ruim aandacht in het boek.

De auteur heeft zich meer dan twintig jaar in dit onderwerp verdiept, zowel praktisch als museumdirecteur (Van Abbemuseum en Tropenmuseum) en als Hoofd van de Adviesgroep Beeldende Kunst bij het bureau van de Rijksbouwmeester, alsook meer theoretisch als hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven.

isbn: 9789068682762 · 2001 · Nederlandstalig - paperback - 416 p. - 300 kleurenillustraties, 100 zwart-witillustraties ·

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15844 door dettie
Citaat van de dag 5 mei 2007

"Men heeft de architectuur bevroren muziek genoemd; evenzo kan men de muziek vloeibare architectuur noemen."

M.Hauptmann

Tijd voor maken pagina: 0.392 seconden