Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100214 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE
De mijn

Émile Zola

"Ik wil met deze roman in de toekomst kijken en de kwestie aan de orde stellen, die de belangrijkste van de twintigste eeuw zal zijn. De strijd tussen kapitaal en arbeid." Dit schreef Émile Zola (1840-1902) in zijn voorbereidende aantekeningen over De Mijn.

Naar aanleiding van een algemene staking was hij naar Noord-Frankrijk gereisd om de mijnwerkersgebieden te bezoeken. Hij sprak er met velen, bestudeerde er de technische kanten van de kolenmijnbouw en verdiepte zich in onderwerpen als jeugdcriminaliteit en vrouwenarbeid. Met dit materiaal schreef hij in korte tijd De Mijn, dat in 1885 verscheen, eerst als feuilleton, later in boekvorm.

De erbarmelijke omstandigheden van de mijnwerkers staan in deze aangrijpende roman in schril contrast met de zelfgenoegzaamheid en de weelde van de bourgeoisie. De Voreux, de kolenmijn die in dit verhaal centraal staat, wordt voorgesteld als een mensenetend monster, haar donkere gangen lijken op een labyrint waarin de mensen helse kwellingen ondergaan. Boven de grond vormen zij een dierlijke kudde, die gebukt gaat onder honger en koude. Een staking, die even hoop geeft op een beter leven, wordt met bruut geweld gebroken. Na de dramatische ondergang van de Voreux herneemt het leven zijn zijn gewone gang: nog een keer heeft het kapitaal de arbeiders op de knieën gekregen. Maar ondanks het feit, dat zij met ingehouden woede weer aan het werk gaan, houden zij de blik gericht op hun toekomstige bevrijding.

Want eens zal het zaad van de revolutie ontkiemen.

ISBN 9789041709035 | Paperback | 555 pagina's | Muntinga | 2011

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100215 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE
Citaat van de dag

Vrijgezel: iemand die niet meteen een mijn koopt als hij een emmer kolen nodig heeft...

Peter Sellers (1925-1980)

Brits acteur en komiek

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100221 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE
O jee, Zola staat nog op die ene lijst...maar dat aantal pagina's schrikt me steeds af.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100226 door dettie
De windvanger

William Kamkwamba

William Kamkwamba uit Malawi was net veertien toen hij door zijn ouders van school werd gehaald om op het land te gaan werken. In plaats van zich neer te leggen bij zijn lot, leende hij boeken uit de bibliotheek, waaronder een over windenergie. Hij werd door het boek gegrepen en algauw besloot hij zijn eigen windturbine te bouwen. Iedereen lachte hem uit, maar langzaam maar zeker gaf hij zijn droom gestalte, met metaalresten, hout, een gebroken schokdemper en een kapotte fiets. De windmolen van twaalf meter hoog gaf zijn familie - en zijn dorp - niet alleen energie, maar ook hoop op een betere toekomst.

Toen het verhaal over Williams uitvinding bekend raakte, schoten mensen van over de hele wereld hem te hulp. Algauw kon hij weer naar school en ging hij naar Amerika om windparken te bezoeken. Dit is zijn verhaal: het verhaal van hoe hij andere Afrikanen leerde zichzelf te helpen, met één windmolen, één gloeilamp tegelijk.

ISBN 9789022553794 | Paperback | 320 pagina's | Boekerij | februari 2010

Vertaald door Bonella van Beusekom

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100227 door dettie
Citaat van de dag

The pictures in the library book had provided the idea, hunger and darkness had given me the inspiration, and I'd set out myself on this long, amazing journey.”

William Kamkwamba (1987-)

student en uitvinder uit Malawi.

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100232 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE
Hier wonen ook mensen, het boek van vandaag, was een van de mindere van Rob van Essen naar mijn oordeel. Maar ik houd niet van verhalen, dat zal het ook zijn.

Tijd voor maken pagina: 0.506 seconden