Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE

Lees meer
4 jaren 8 maanden geleden #100312 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE
Ja precies renate! Dat heb ik dus ook als het gebeurt. Als ik bijna klaar ben! grrr.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

4 jaren 8 maanden geleden #100313 door
Reservekopieën zijn je vriend, net als regelmatig je werk opslaan.

Het ergste dat ik heb gehad was toen er iets mis ging terwijl ik m'n werk opsloeg, waardoor ik in een klap alles kwijt was.En daar ik een aantal maanden daarvoor voor het laatst een reservekopie van m'n compositie had gemaakt, was ik dus een heel stuk werk kwijt.

Dit soort lessen zorgt er voor dat ik vaker m'n werk opsla en dat ik dagelijks reservekopieën maak.

Helaas zijn het vaak zeer vervelende lessen, waardoor je besluit dingen anders te doen. Zoals het geven van een reservesleutel aan buren als je je een keer buiten hebt gesloten en je een fors bedrag (goed voor een vakantie) aan een slotenmaker heb mogen overmaken.

Lees meer
4 jaren 7 maanden geleden #100318 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE
Zwarte droom

Ivo Senden

1951. De wederopbouw is in volle gang. De vraag naar steenkool is groter dan ooit tevoren. De Limburgse mijnstreek bruist. Heel Nederland is afhankelijk van de koempels, die diep ondergronds werken in een wereld van ongekende omvang.

Jan Bemelmans is mijnwerker. Wanneer het rustig voortkabbelende leven in de mijnwerkerskolonie verstoord wordt door een reeks gebeurtenissen, begint Jan te twijfelen aan zijn toekomst. Hij droomt van een ander bestaan. Eigenlijk een ondenkbare gedachte voor een koempel. Jan kan de mijn wel loslaten, maar zal de mijn Jan loslaten? Een vraag met een bloedstollend antwoord. Het blijkt dat persoonlijke kwesties en benauwende sociale controle net zo beslissend over leven en dood kunnen zijn als de voortdurende dreiging van instortende mijngangen, exploderend gas of stijgend water.

Deze spannende mijnwerkersroman neemt de lezer mee naar een stukje Nederland dat decennia lang een unieke samenleving vormde. Daal af in de wereld die boven-en ondergrond, gezin en werk, cultuur en kerk net zo hecht met elkaar verbond als het leven en de dood.

Auteur Ivo Senden maakte eerder naam met een boek over de geschiedenis van het Royal Theater, de monumentale en mooiste bioscoop van Heerlen.

ISBN 9789079226238 | Paperback | 558 pagina's | Leon van Dorp | maart 2015

Lees meer
4 jaren 7 maanden geleden #100319 door dettie
Citaat van de dag

De meeste mannen die als harde werkers de geschiedenis zijn ingegaan, hebben waarschijnlijk nooit kolen geschept voor hun vrouw.

J. Goudsblom (1932-2020)

Nederlands socioloog

Lees meer
4 jaren 7 maanden geleden #100322 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema november 2021 - Leestafel geeft ENERGIE
Zwarte droom, een prachtig boek. Dat hier dus ook staat, 'Een koesterboek' zou Dettie zeggen.

Lees meer
4 jaren 7 maanden geleden #100327 door dettie
Haha nou dat is een mooie aanbeveling!

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.450 seconden