Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema april 2007 - Bloemen

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15513 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Ik zou hier graag aan toe willen voegen, dat in de romantiek een blauwe bloem symbool stond voor "verlangen".

Samuel Taylor Coleridge, die een tijd bevriend is geweest met William Wordsworth is bekend van zijn meesterwerk in verzen "The rime of the ancient mariner". Coleridge heeft deze krachtige beelden opgedaan toen hij opium snoof! Hij schijnt er zelfs aan verslaafd te zijn geweest.

Dettie schreef : Citaat van de dag 9 april 2007

"Wat als je sliep? En wat als, in je slaap, je droomde. En wat als je, in je droom, in de hemel was en daar een prachtige, mysterieuze bloem plukte? En wat als, toen je wakker werd, je die bloem in je hand had? Ah, wat dan?"

Samuel Taylor Coleridge

Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15524 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De roos die nooit bloeide

dagboek van een onderduikster 1942-1944

Rose Jacobs

Het dagboek van Rose Jacobs, een joods meisje dat op 17-jarige leeftijd in 1942 moest onderduiken. Aan het eind van de oorlog komt zij door een bomscherf om het leven.

Het dagboek is door haar jongere zus Edith Samuel-Jakobs 'vrijgegeven' en voorzien van een in- en een uitleiding. De eerste onderduikjaren bracht Rose in Nijmegen. Haar gevoelens slingeren heen en weer: Rose verwoordt haar angsten en ze verbeeldt de verstikkende sfeer tussen opgesloten mensen. Ze slingert tussen angst en hoop over het verloop van de oorlog. Eind 1943 wordt Rose met haar familie herenigd op een onderduikadres in Beek, waar het leven een stuk draaglijker is. Eind september 1944 komen ze middenin het oorlogsgeweld terecht.

Dit dagboek maakt veel indruk. Niet alleen vanwege het drama, maar ook door de directe manier waarop het geschreven is. Natuurlijk dringt de vergelijking met het dagboek van Anne Frank op, die een poëtischer stijl heeft en meer onbevangen tegenover het leven staat. Rose is een paar jaar ouder, bedachtzamer en heeft meer oog voor de wereld. Ook dit is een uniek document dat op indringende wijze de onderduiktragiek beschrijft.

Uitgever Amsterdam [etc.] : Arbeiderspers Jaar van publikatie cop. 1999 137 pagina's ISBN 9029522879
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15525 door dettie
Citaat van de dag 18april 2007

"Wanneer de rozen zijn afgevallen,

veracht men de doornen."

Ovidius

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15535 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: bericht
Wat een leuke boeken heb je gevonden Dettie,

die van gister staat op mijn lijstje, en het boek van vandaag lijkt me ook érg mooi!

Groeten

Wil
Laatst bewerkt doorWilV.

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15536 door dettie
Fijn dat je ze leuk vindt! Het is eigenlijk nog een heel gezoek, had ik niet verwacht en waar vind ik de meeste titels.... op de website van onze bibliotheek!

Dettie

Lees meer
19 jaren 2 maanden geleden #15537 door kim
Beantwoord door kim in topic Re: bericht

WilV schreef : Wat een leuke boeken heb je gevonden Dettie,

Ja, dat heb ik ook al vaak zitten denken deze maand! Het is al een heel verrassende bloemenmaand geweest. "Chapeau" voor al het werk Dettie!

Groetjes, kim
Laatst bewerkt doorkim.

Tijd voor maken pagina: 0.462 seconden