Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2020 - Leestafel telt de DAGEN

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96895 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen
Citaat van de dag

Houd je kersthart het hele jaar door open

Jessica Archmint

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96897 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen
Vijf dagen bedenktijd

Leven na Dolle Mina

Germaine Groenier

Vijf dagen bedenktijd krijgt de dochter van de hoofdpersoon, wanneer zij een abortus wil plegen. En vijf dagen bedenktijd krijgt ook haar moeder, die vroeger als Dolle Mina in de jaren '60 het voortouw had genomen in de abortusstrijd: 'juist voor onze dochters'. Nu dan haar dochter van dat recht gebruik maakt, spoelen herinneringen en emoties over haar heen. Zelf had zij, op haar negentiende zwanger van deze dochter, een abortus willen hebben; iets wat toen echter nog vrijwel onmogelijk was, afgezien van het illegale circuit. Het was een van de redenen om zich te werpen in de strijd voor vrije abortus. Daarbij komt nu dan weer de - bijna verboden? - wens om het kind van haar kind te zien.

Zo wordt, door middel van flashbacks, soms ook via de symboliek van dromen, de geschiedenis geschreven van de opkomst en de 'ondergang' van Dolle Mina. Deze vrouwen eisten, door middel van ludieke en mediagenieke acties de legalisering van abortus: 'baas in eigen buik'. Een bijzondere 'historische roman', te meer omdat het de idealen uit een zeer recent verleden confronteert met die van het heden. Volgens de uitgever bevat de roman autobiografische elementen; dat doet verlangen naar een echte autobiografie.

ISBN 9789053338544 | Paperback | 281 pagina's | Prometheus | 1999

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96898 door dettie
Citaat van de dag

Je kunt tijd niet in dagen meten omdat elke dag weer anders is

auteur onbekend

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96910 door dettie
De dagen van Caspar

Een geheimzinnig prentenboek

Thomas Tidholm, Anna-Clara Tidholm

Heel lang geleden, toen Caspar nog rondliep in de Wereld was alles anders.

In de Dagen van Caspar was er overal gezang en getjirp en alles was heel vrolijk.

's Nachts, als iedereen sliep, zette Caspar alles op z'n kop. Als Caspar geweest was, kon je niets meer herkennen.

ISBN 9789072259240 | Hardcover | 36 pagina's | Prometheus | september 2003

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96911 door dettie
Citaat van de dag

Tijdens de eerste dagen in een vreemde stad of van een nieuwe liefdesaffaire zijn we allemaal grote ontdekkingsreizigers.

Mignon McLaughlin (1913-1983)

Amerikaans journalist en auteur

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96912 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen
Deze maand heb ik wat minder kinderboeken op zondag gezien. Maar dit boek maakt wel weer heel veel goed. Het lijkt me een mooi boekje. Ik zou het bijna jammer vinden dat ik geen kinderen heb. Nou ja... De zorg voor mezelf en de logeerkat vind ik al meer dan genoeg. Een kind zou bij mij gestoord worden.

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden