Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema december 2020 - Leestafel telt de DAGEN

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96869 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen
Citaat van de dag

Als alle dagen hetzelfde lijken, ben je blind geworden voor de wonderen in jouw bestaan.

Paulo Coelho

Braziliaans schrijver (1947 - )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96872 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen
Tien dagen stil

Koen de Jong

10 dagen niet lezen, niet schrijven, niet praten, geen telefoon, geen internet, geen grapjes, geen koffie, geen vlees, geen alcohol, geen seks, geen chocola en geen sport. Wat dan wel? Elke dag om 4:00 uur opstaan en tien uur mediteren.

Koen de Jong begint opgewekt en vol vertrouwen aan een tiendaagse meditatietraining. Maar al snel merkt hij dat zijn gedachten zich moeilijk laten temmen. In plaats van te mediteren denkt hij aan M&M’s, de pijn in zijn knie, biefstuk, bier en Guns N’ Roses. Hij wil weglopen. Maar hij blijft. En op dag 6 realiseert hij zich wat de stilte met hem doet.

De dagindeling

Later vraag ik me af wat me bezielde om zonder enige ervaring met meditatie meteen een intensieve cursus van tien dagen te doen. Als ik me heb ingeschreven bekijk ik pas hoe de cursus eruitziet en ik schrik me het apezuur.

4:00 (!) uur opstaan 4:30 uur mediteren 6:30 uur ontbijt 8:00 uur mediteren 11:00 uur lunch en avondeten (!) 13:00 uur mediteren 17:00 uur thee 18:00 uur mediteren 19:00 uur lezing 20:00 uur mediteren 20:30 uur vragen aan de meditatieleraar 21:30 uur slapen

Huh? Dat is tien en een half uur per dag mediteren. Hoewel mediteren voor mij nog een abstract begrip is, en ik helemaal niet weet wat je dan doet, lijkt zoveel uur me wel erg veel. En waarom staat het avondeten bij de lunch? Het kan niet waar zijn dat je ’s ochtends om 11:00 uur voor het laatst eet en verder de hele dag niets meer, toch?

Koen de Jong (1979) is eigenaar van sportrusten.nl; een site over ademhaling, sporten en koud douchen, met een miljoen bezoekers per jaar. De Jong schreef Koud Kunstje (met Wim Hof), Ik, de wielrenner en Kopwerk (met Aart Vierhouten), De Hardlooprevolutie (met Stans van der Poel) en Verademing (met Bram Bakker).

ISBN 9789492798268 | Paperback | 173 pagina's | Uitgeverij Lucht| november 2018

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96873 door dettie
Citaat van de dag

Tel geen dagen, maar zorg dat de dagen tellen.

Muhammad Ali

Amerikaans bokser 1942-2016

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96876 door dettie
Maar negen dagen koningin

C. van Rijswijk

Het korte en zeer bewogen leven van Jane Gray, de godvrezende dochter van de hertog van Suffolck.

Op een bedriegelijke manier, tegen haar zin, wordt Jane gedwongen de overleden koning Eduard de zesde als koningin op te volgen. De roomse dochter van de koning had op de opvolging gerekend en slaagt er in Jane gevangen te nemen en in de Tower-gevangenis op te sluiten, waarna ze wordt onthoofd.

Onder de regering van Maria, bijgenaamd de Bloedige, worden de protestanten hevig vervolgd. Jane Gray regeerde slechts negen dagen.

ISBN 9789033613302 | Hardcover | 78 pagina's | De Bannier | 1991

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96877 door dettie
Citaat van de dag

Ik kies er voor mijn dagen te bewonen.

Dawna Markova 1942-

Amerikaans spreekster en schrijfster

Lees meer
5 jaren 6 maanden geleden #96883 door dettie
Acht dagen in mei

Volker Ullrich

Duizend jaar zou het duren, maar in mei 1945 is de laatste week van het Derde Rijk aangebroken. Hitler heeft zelfmoord gepleegd, de oorlog woedt voor.

Tussen Hitlers dood en de capitulatie liggen acht krankzinnige dagen. Even lijkt alles tot stilstand te komen, maar toch is alles in een ademloze beweging. Dit boek bevat Volker Ullrichs aangrijpende verslag van de laatste dagen van het naziregime. Een reis naar de ondergang in een wereld vol drama en hoop, angst en geweld. De capitulatie van Berlijn, de massale vernietiging, de zelfmoordepidemie, de laatste dodenmarsen, de bevrijding van de concentratiekampen, de jacht op de nazibonzen.

Volker Ullrich, gevierd journalist en Hitlerbiograaf, schildert uit de stroom aan grote en kleine gebeurtenissen een onvergetelijk drama in acht bedrijven.

ISBN 9789033613302 | Hardcover | 78 pagina's | De Bannier | 1991

Tijd voor maken pagina: 0.491 seconden