Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken

Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #95514 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken
Harry Potter en de geheime kamer

J.K. Rowling

Na een verschrikkelijke vakantie bij zijn gemene oom en tante gaat Harry Potter naar de tweede klas van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Maar alleen al om daar te komen blijkt een ware heksentoer te zijn, waarbij een vliegende auto Harry en zijn vriend Ron uitkomst biedt. Na alle avonturen van vorig schooljaar denkt Harry zich rustig aan zijn lessen Toverdranken, Verweer tegen de Zwarte Kunsten en zijn favoriete sport Zwerkbal te kunnen wijden.

Maar dan hoort hij een mysterieuze stem, vinden er aanslagen plaats en ontdekt hij een wel heel bijzonder dagboek...

Biblionrecensie

Harry heeft een heel nare vakantie bij tante en oom Duffeling achter de rug en keert terug naar Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus om daar aan het tweede leerjaar te beginnen. Het valt al niet mee om daar te komen; gelukkig hebben Harry en zijn vriend Ron een oude, blauwe, vliegende auto van Rons vader tot hun beschikking.

Ook op school blijkt al snel dat dit schooljaar geen rustig schooljaar zal worden. Zo ontdekt Harry het heel bijzondere dagboek van Vilijn, overleeft hij verschillende aanslagen en gaat hij op zoek naar de persoon achter de geheimzinnige stem die hij hoort in de muren.

Wederom een spannend, sprookjesachtig, speels en avontuurlijk verhaal, dat van het begin tot het eind boeit. Herdruk in paperback met de oorspronkelijke omslagillustratie.

Vanaf ca. 11 jaar.

ISBN 9789076174112 | Hardcover | 256 pagina's | De Harmonie | januari 2000

Vertaald door Wiebe Buddingh'

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #95515 door dettie
Citaat van de dag

Toen ik ontvoerd werd, kwamen mijn ouders gelijk in actie: ze verhuurden mijn kamer.

Woody Allen

Amerikaans filmregisseur en acteur 1935 -

5 jaren 10 maanden geleden #95516 door
Daardoor moet ik denken aan familie van m'n moeder. Die hadden de neiging om nog wel eens te verhuizen. Dan werd de huurwoning opgeknapt en later verhuisden ze weer. Toen de kinderen een voor een het huis uit gingen, verhuisden ze iedere keer naar een kleinere woning.

Overigens waren de kinderen, die iets jonger waren dan ik niet echt sympathiek. met name de zoon, die medicijnen had gestudeerd. Hij was het lievelingetje van een achternicht, die altijd riep dat hij veel te clever was om gewoon huisarts te worden. Tja, hij was zo clever, dat hij niet met mensen om kon gaan. Ik kan me een verjaardag van die achternicht herinneren, waar die neef en nicht van haar ook waren, samen met hun partners. Het groepje van 4 zat bij elkaar en negeerde mij en een andere leeftijdsgenoot, die ook deel probeerden te nemen aan de conversatie. Sindsdien ben ik ook niet meer met m'n ouders meegegaan naar de verjaardagen van die achternicht.

Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #95519 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema augustus 2020 - KAMERs vol boeken
Is de geheime kamer rood? Ha ha, wat nou weer, zegt ze...

Maar de omslag van gisteren staat er nog.

Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #95522 door dettie
De rode kamer

Pauline A. Chen

De rode kamer is Pauline A. Chens epische hervertelling van het belangrijkste boek uit de Chinese literatuur, De droom van de rode kamer, dat zich afspeelt in het roerige Beijing van de achttiende eeuw. Het is een indringende roman over rangen en standen en over de ondergeschikte positie van Chinese vrouwen in die tijd, die ondanks de hun opgelegde beperkingen de kracht vinden om een eigen leven te leiden.

Daiyu heeft haar hele leven in de provincie gewoond, maar wordt na de dood van haar moeder naar haar familie Jia in de Chinese hoofdstad Beijing gestuurd. Haar familieleden blijken tot haar verbazing nauwe banden te onderhouden met het keizerlijk paleis en een weelderig leven te leiden in de talrijke vertrekken van huize Rongguo. Ze zijn verwikkeld in geheimzinnige intriges en leveren een bittere strijd om macht en invloed. Daiyu trekt bij haar komst meteen de aandacht van haar neef Baoyu, maar hij is door zijn grootmoeder al uitgehuwelijkt aan een andere nicht. De noodlottige liefde tussen Daiyu en Baoyu markeert het begin van de teloorgang van de familie Jia.

Pauline A. Chen studeerde en doceerde Chinese film en literatuur aan verschillende Amerikaanse universiteiten, maar wijdde zich daarna fulltime aan het schrijverschap.

ISBN 9789023475644 | Paperback | 462 pagina's | De Bezige Bij | augustus 2012

Vertaald door Luud Dorresteyn & Otto Biersma

Lees meer
5 jaren 10 maanden geleden #95523 door dettie
Citaat van de dag

Een kamer met schilderijen is een kamer met gedachten.

Jushua Reynolds (1723-1792)

Engels schilder

Tijd voor maken pagina: 0.443 seconden