Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Thema februari 2020 - Op ZOEK naar een boek

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93242 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema februari 2020 - Op ZOEK naar een boek
Citaat van de dag

Expedities begonnen als ontdekkingsreizen, maar de wereld is al ontdekt. Wat overblijft, is een ontdekking van jezelf, de noodzaak om een reis te maken. Inheemse mensen beschouwen dit als een onderdeel van het leven. Westerse mensen zoeken naar een filosofisch antwoord op het grote Waarom dat aan het menselijke ras en het universum wordt gesteld. Ik heb die vraag ook vaak overpeinsd maar heb er nooit een verbaal antwoord op gevonden. Maar ik heb het wel gevoeld - wanneer ik me realiseerde dat ik deel uitmaakte van iets heel groots en dat daarin een natuurlijke plaats voor mij was weggelegd.

Ffyonna Campbell

Brits lange-afstandsloopster 1967-

Bron: Te voet door Afrika (1994) P. 307

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93244 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema februari 2020 - Op ZOEK naar een boek
Natuurlijk ging ik het boek van vandaag even zoeken in de bieb. Er zijn meerdere Julia's die zelf op zoek zijn, maar niemand is op zoek naar haar!

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93248 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Thema februari 2020 - Op ZOEK naar een boek
Onze bieb heeft hem wel, Marjo. Aanvragen bij de jouwe?

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93250 door dettie
Ja ik plaatste dit boek ook speciaal voor jou Marjo want ik zag hem niet op de site staan. Maar dat jouw bieb het niet heeft! Zo'n grote bibliotheek.

Dettie

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93254 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Thema februari 2020 - Op ZOEK naar een boek
Ik kan het niet aanvragen. Blijkbaar is er geen connectie tussen Tilburg en Breda. Dat was er wel tussen Eindhoven en Tilburg, want Schipbreuk in het paradijs kon dus wel!

Correctie: het kan wèl! Ik had gezocht op de titel, toen kwam het boek niet tevoorschijn. Maar op de schrijver wel. Dus..

Lees meer
6 jaren 4 maanden geleden #93259 door dettie
Op zoek naar Julia

Jonathan Hull

In een door oorlog verscheurde wereld blijft een man levens lang, zoeken naar de vrouw die hij ooit is kwijtgeraakt...

De Amerikaanse Patrick Delaney was nog maar een jongen toen hij in 1918 naar Europa vertrok om te gaan vechten in de Eerste Wereldoorlog. Maar op de slagvelden in Frankrijk, te midden van de gruwelijkheden en chaos, smeedde hij een band voor het leven. Daniel was Patricks beste kameraad, maar het is Daniels vriendin Julia die Patricks leven voorgoed zal veranderen.

Pas vele jaren na de oorlog ontmoet Patrick - inmiddels getrouwd - bij de herdenking, van de Slag bij Verdun voor het eerst Julia. Na de korte, gepassioneerde tijd die ze samen door- brengen maakt Patrick een noodlottige keuze en Julia verdwijnt uit zijn leven voorgoed...

Recensie

Romandebuut van de Amerikaanse journalist (Time).

Het verhaal bestaat uit drie verschillende lagen, die fragmentarisch, in afgesloten stukken, met elkaar verweven zijn. In de ene episode is de ik-figuur een jonge Amerikaanse soldaat, die met zijn bataljon tijdens de Eerste Wereldoorlog in Noord-Frankrijk de verschrikkingen van de loopgravenoorlog met zijn miljoenen doden meestrijdt. In de andere episode is hij een 81-jarige man, lijdend aan darmkanker, wonend in een verpleegtehuis in Amerika tussen veelal demente bejaarden. Daartussendoor beschrijft hij zijn liefde voor Julia, de vrouw van een gesneuvelde kameraad, die hij in 1928 tijdens een reunie in Reims ontmoet en met wie hij een hartstochtelijke relatie heeft, maar die hem verlaat om hem niet van zijn vrouw en zoontje te scheiden, en die hij niet kan vergeten.

Het verhaal van de Eerste Wereldoorlog is realistisch, schrijnend met veel schokkende details. In zijn oud-zijn analyseert en filosofeert hij over heden en verleden en zaken die voor elk mens van wezenlijk belang zijn. De periode van Julia zit vol nostalgie. De kwaliteit van deze roman gaat ver uit boven de beperkingen van deze recensie. Kleine maar ruime druk. Sfeervol omslag.

J. de Jager-v.d. Wijst

ISBN 9789056950866 | | 352 pagina's | Van Buuren | februari 2003

vertaald door A. Verbeek-Eckhardt

Tijd voor maken pagina: 0.511 seconden