Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Re: Thema maart 2019 - Holebit

7 jaren 3 maanden geleden #89615 door
Beantwoord door in topic Re: Re: Thema maart 2019 - Holebit
Een ander boek dat misschien zijdelings met het thema te maken heeft, hoewel misschien meer in filosofische zin, is 'Orlando' van Virginia Woolf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89667 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2019 - Holebit
Alexis & Het genadeschot

Marguerite Yourcenar

De Belgisch-Frans-Amerikaanse schrijfster Marguerite Yourcenar (1903-1987) is beroemd door Herinneringen van Hadrianus en Hermetisch zwart, historische romans waarin niet romantiek maar psychologie de boventoon voert. In het begin van haar carrière schreef ze twee prachtige novelles waarin de aanzetten voor haar latere werk al te vinden zijn. In Alexis openbaart een jonge aristocraat zijn vrouw in een brief zijn homoseksualiteit. In Het genadeschot vermoordt een Pruisische officier zijn geliefde omdat hij meer van haar broer houdt. Beide novelles gaan over de belangrijkste vragen die Yourcenar in haar boeken wilde beantwoorden: 'wat een mens dacht te zijn, wat hij heeft willen zijn en wat hij werkelijk was'.

ISBN 9789085104292 | Paperback | 224 pagina's | House of knowledge | januari 2008

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89668 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Re: Thema maart 2019 - Holebit
Citaat van de dag

De echte geboorteplaats is die, waar men voor het eerst een intelligente blik heeft geworpen op zichzelf.

Marguerite Yourcenar

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89669 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Re: Thema maart 2019 - Holebit
Alexis heb ik jaren geleden gelezen, erg mooi boek zowel qua stijl als inhoud.

Dank voor de tips Renate, zoals je ziet staat het boek van Moniek van Dommelen op de site, jammer dat ze na al dat knokken en vechten uiteindelijk toch zelfmoord pleegde. Zo zonde! Ik denk dat ze veel betekend heeft voor transgenders.

Dettie

7 jaren 3 maanden geleden #89680 door
Beantwoord door in topic Re: Re: Thema maart 2019 - Holebit
Tja, of Moniek van Dommelen echt veel heeft betekent voor transgenders zou ik niet weten. Ik denk dan toch eerder aan O.M. de Vaal, die zo'n beetje als een van de eersten in Nederland transgenders behandelde en er ook een boek over heeft geschreven. Het boek van Moniek van Dommelen heb ik zelf en dat van O.M. de Vaal heeft m'n vader.

Rita Mae Brown heeft in 'Het bitterzoete zuiden' een transgender avant la lettre neergezet als een van de bijfiguren.

Ik zou ook Dirkje Kuik nog kunnen noemen, die ook een boek over haar transitie heeft geschreven, maar dat boek heb ik nooit gelezen.

nl.wikipedia.org/wiki/Dirkje_Kuik

Lees meer
7 jaren 3 maanden geleden #89683 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Thema maart 2019 - Holebit
Ik Moniek... een vrouw

het openhartige verslag van een transseksueel:

hoe een man een vrouw werd

Moniek van Dommelen

In dit boek wordt op ontroerende en soms onthutste wijze verslag gedaan van de de transseksualisatie van een man, die zich zijn hele leven in zijn diepste wezen vrouw heeft gevoelt. Hij voelde zich een vreemdeling in eigen lichaam, en niets kon zijn vaste overtuiging, namelijk geboren te zijn in een verkeerd omhulsel wegnemen. Er begon een moeilijke en pijnlijke weg met uitputtende gesprekken met psychologen en hormonale behandelingen, en een ingrijpende operatie bewerkstelligde tenslotte de definitieve transformatie tot vrouw.

Moniek zoals ze nu heet, werd gedurende dit proces steeds weer geconfronteerd met het totale onbegrip van onze maatschappij en de gebrekkige geestelijke en medische hulpverlening. Dit boek is dan ook niet alleen een zeer persoonlijk verslag geworden maar tevens een aanklacht en een roep om meer hulp en begrip voor transseksuelen.

ISBN 9789085104292 | Paperback | 192 pagina's | Uitgeverij Elsevier | 1980

Tijd voor maken pagina: 0.558 seconden