Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Sesam Wereldgeschiedenis

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2202 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Tiba,

Nee, zoals ik al schreef zat het vak geschiedenis mij in het bloed. Ik heb er zelfs op de lagere school een keer een tien voor gehaald (bloos, bloos).

Ik ben er al in begonnen. Geen droge feiten die worden opgesomd, maar alles in verhalende trant geschreven en leest als een roman. Het blijkt trouwens een levenswerk van een Zweeds leraar te zijn geweest. Hij is gestorven in 1941 en een ander, die samen met hem er zijn leven lang aan meegewerkt had, heeft het toen het laaste vanaf 1751 afgeschreven in de trant van deze leraar. Het is toegankelijk geschreven en zorgt dat je als lezer geboeid doorleest. Ook is het moderne taal, geen archismen tegengekomen tot nog toe. Ik heb de prehistorie en de geschiedenis van de egyptische farao's gehad, nu komen nog enige tientallen bladzijden over de cultuur, dagelijkse leven, tradities en wetenschappen van de egyptenaren. Ik heb al weer heel wat nieuws opgestoken.

Bv dat Toetanchamon onterecht zo bekend is geworden. Deze is maar heel kort farao geweest en heeft geen enkele verdienste gehad. Het enige waar hij zo bekend om is geworden, is zijn graf dat ongeschonden is gevonden!

Dank Tiba, daar moest natuurlijk "niet" staan, inderdaad!
Laatst bewerkt doorRoel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2208 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Luister je naar OVT Roel? Een heerlijk programma voor de geschiedenisliefhebber!

Ik weet niet of ik die Sesam wil, ik val toch meer voor de Vaderlandse geschiedenis. 49 euro is niet veel, maar je kan er ook wat anders mee doen..

Ik zie nog wel!
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
21 jaren 4 maanden geleden #2210 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
OVT???? vertel, vertel Marjo. Wat is dat? Op welke zender, wanneer?

Verklaar u nader ;)

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2259 door Roel
Hallo Marjo, dat OVT ken ik niet. Maar ik luister tegenwoordig alleen nog naar de radio op het werk (3FM of Radio 2 Hans Schiffers). Dus dit programma ken ik zeker niet.

Nou over Vaderlandse geschiedenis is momenteel genoeg te krijgen. Zaak is alleen om het kaf van het koren te scheiden. Ik was afgelopen vrijdag in de pauze hier in Roermond naar Plantage boekhandel Willems gegaan en daar zag ik bijvoorbeeld een uitgave van de bekende Waanders uitgeverij. Maar ik vond dat er veel te veel de nadruk werd gelegd op de 20ste eeuw. De eeuwen ervoor kwamen er behoorlijk bekaaid vanaf! Ik heb trouwens Herststij der Middeleeuwen van Huizinga gekocht. Daar veel mijn oog opeens op en ik dacht, o ja, die wil ik ook nog hebben.
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2260 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Kijk je wel eens op onze Leestafel-site Roel?

www.leestafel.info

Daarop is het thema deze maand De geschiedenis van de lage landen. Elke dag plaats ik een nieuw geschiedenisboek.

Misschien doe je daar wat tips op.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
21 jaren 3 maanden geleden #2263 door Roel
Hallo Bernadet,

Ik kijk er altijd in een flits naar als ik op weg ben naar het forum. Soms stop ik ook wat langer. Het onderwerp was me zeker opgevallen.

Ik zit momenteel al dik een week zonder computer. Alles wat ik hier plaats doe ik momenteel vanaf het werk. Hopelijk dat ik eind van deze week een telefoontje van de winkel krijg.

Er wordt een complete controle uitgevoerd, want ik had een slechte buitenventilator en er was ook iets met de voeding. Mijn pc is twee weekenden geleden gecrasht. Ik hoop dat de oude harde schijf in orde is, want dat staat al mijn bestanden op. Ik heb nu een nieuwe harde schijf van 80 gigabyte gekocht. Een een dvd rewriter om in de toekomst ook buiten de pc reserve te hebben! Het is een hele rare gewaarwording om nu al meer dan een week, geen mail, geen internet en geen bestanden te hebben!! Ja, mailen toe ik af en toe via het werk online bij mijn provider.

Dus ik zit behoorlijk in spanning over mijn harde schijf.
Laatst bewerkt doorRoel.

Tijd voor maken pagina: 0.533 seconden