Marjo, ik probeer ook maar wat te bedenken, waarmee de nieuwkomers meer aandacht krijgen. Jullie verslagen zijn verleidelijk genoeg, maar er komen zoveel boeken voorbij, dat ook ik niet meer weet wat ook al weer een aanbevelingswaardige debutant was. Mijn lijst met boeken die ik nog wil lezen is inmiddels zo lang, dat ik er bijna moedeloos van word. En dan grijp je al gauw terug naar iets bekends.
Een andere suggestie dan: de topper van de maand. Van alle debutanten die jullie in een maand gelezen hebben kiezen jullie (Dettie en jij) er (elk) 1 uit, die je die maand het beste vond. Met wat extra informatie over boek en auteur? En een verklaring waarom juist dat boek?
Aan de andere leestafelaars dan de keus er daar één van te lezen en erover met elkaar in discussie te gaan. Jouw geheugen werkt dan vast nog wel :lol: om te reageren op wat de anderen schrijven. Maar anders is onderling reageren toch ook al genoeg? Er is in elk geval een debutant die aandacht krijgt. Want vergeet niet dat een leestafelaar ook weer familie, vrienden, leesclubjes heeft, zodat er een sneeuwbaleffect kan ontstaan.
Er is ook een dichter van de maand, dus waarom niet een (of twee) debutant(en) van de maand.
Probleem kan de verkrijgbaarheid zijn: dat zal meestal kopen worden, maar misschien kunnen we ook onderling uitlenen/ringen?
Terzijde: ik vind het aantal mensen dat meedoet met het samenleesboek wel meevallen. (Ikzelf laat alleen afweten bij vertaalde literatuur, ik heb nauwelijks tijd genoeg voor de Nederlandse). Bovendien ken ik in mijn directe omgeving zeker 4 mensen die niet meepraten, maar wel meelezen (boek en forum). Dat gaat ook voor de debutanten gelden, neem ik aan.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)