Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Een stukje over waarom mensen een boek willen bespreken..

Lees meer
19 jaren 2 weken geleden #16724 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Nee, felle discussies kosten alleen maar energie. Gewoon doorgaan zoals je al bezig was. Vergeet niet: dit is de mening van slechts 1 kortzichtige figuur.

Maar misschien is er een mogelijkheid dit aspect van de Leestafel onder de aandacht te brengen van bv. Boek-delen? Er is daar in elk geval een rubriek Onze leesclub. Jouw virtuele leesclub heeft een unieke rubriek: de debutantenpagina. Daar mag je best eens aandacht voor vragen.

Ik denk dat de invloed van leesclubs groeiende is. Die kunnen wellicht een spreekbuis vinden in Boek-delen. En een wig drijven in het elitaire wereldje. Het wordt toch te gek, als een boek alleen "goedgekeurd" mag worden door een officiële recensent. Voor wie schrijft een schrijver eigenlijk? Voor de recensent of voor de lezer? Mag die lezer dan zelf even bepalen of het boek geslaagd is?

Ik heb al eens voorgesteld debuten als samenleesboek te gaan lezen. Ik ben het met je eens, dat die meestal niet direct beschikbaar zijn. Maar dat geldt toch ook voor andere "best-sellers"? Het samenleesboek De Wandelaar van Van Dis is ook door velen gelezen - gekocht of geleend.

Misschien naast het gewone samenleesboek en een spannend samenleesboek: een debuut-samenleesboek (ieder kan zelf kiezen of met allemaal meedoen...).

Als we dan uitgaan van bv. de genomineerde debuten van vorig jaar, moet het toch wel mogelijk zijn er aan te komen? En als we die titels voor bv. een aantal maanden vooruit vaststellen, is er ook tijd genoeg om ze te reserveren/lenen/ringen.

Als Marjo en jij nu eens een lijstje maken voor bv. september t.m. december van dit jaar. Dan krijgen die 4 schrijvers in elk geval ruime aandacht (van de leestafelaars, maar ook van de meelezers). En dan kijken we eind december of het werkt.

Dus geen woorden (discussies), maar daden (debuten promoten). Voelt vast veel prettiger dan je boos maken.............

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
19 jaren 2 weken geleden #16726 door Inge
Beantwoord door Inge in topic Re: bericht
Wat mij opviel in de tekst was dat een recencent blijkbaar niet van literatuur "mag" houden en als je dat wel doet (van boeken houden bedoel ik) dan kun je geen recencie schrijven......

Volgens mij klopt hier iets niet :?

Ik schrijf weinig verslagjes omdat ik altijd het gevoel heb dat ik niet kan overbrengen wat ik denk. Ik vind het ook dikwijls teveel moeite om zo een boek te analyseren en er dingen in te zien.

Maar ik gebruik dikwijls jullie verslagjes om een leidraad te hebben naar "andere" voor mij onbekende schrijvers.

Inge
Laatst bewerkt doorInge.

Lees meer
19 jaren 2 weken geleden #16730 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Jannie, je bedoelt dus de debuten die vorig jaar mee hebben gedongen naar de prijs? Het iedee is leuk, maar ik moet zeggen dat ik het idee dat ik vier maanden een boek zou moeten herlezen niet zo prettig vind.

Teren op mijn geheugen is niet zo'n succes, dat weet je, dus dat houdt dan in dat ik nauwelijks reageer..

En gezien de deelname aan de samenleesboeken nu, hm, ik weet het niet, of dat zou werken..

Maar je mag het altijd proberen natuurlijk..
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 2 weken geleden #16731 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Marjo, ik probeer ook maar wat te bedenken, waarmee de nieuwkomers meer aandacht krijgen. Jullie verslagen zijn verleidelijk genoeg, maar er komen zoveel boeken voorbij, dat ook ik niet meer weet wat ook al weer een aanbevelingswaardige debutant was. Mijn lijst met boeken die ik nog wil lezen is inmiddels zo lang, dat ik er bijna moedeloos van word. En dan grijp je al gauw terug naar iets bekends.

Een andere suggestie dan: de topper van de maand. Van alle debutanten die jullie in een maand gelezen hebben kiezen jullie (Dettie en jij) er (elk) 1 uit, die je die maand het beste vond. Met wat extra informatie over boek en auteur? En een verklaring waarom juist dat boek?

Aan de andere leestafelaars dan de keus er daar één van te lezen en erover met elkaar in discussie te gaan. Jouw geheugen werkt dan vast nog wel :lol: om te reageren op wat de anderen schrijven. Maar anders is onderling reageren toch ook al genoeg? Er is in elk geval een debutant die aandacht krijgt. Want vergeet niet dat een leestafelaar ook weer familie, vrienden, leesclubjes heeft, zodat er een sneeuwbaleffect kan ontstaan.

Er is ook een dichter van de maand, dus waarom niet een (of twee) debutant(en) van de maand.

Probleem kan de verkrijgbaarheid zijn: dat zal meestal kopen worden, maar misschien kunnen we ook onderling uitlenen/ringen?

Terzijde: ik vind het aantal mensen dat meedoet met het samenleesboek wel meevallen. (Ikzelf laat alleen afweten bij vertaalde literatuur, ik heb nauwelijks tijd genoeg voor de Nederlandse). Bovendien ken ik in mijn directe omgeving zeker 4 mensen die niet meepraten, maar wel meelezen (boek en forum). Dat gaat ook voor de debutanten gelden, neem ik aan.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
19 jaren 2 weken geleden #16732 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik geloof ook zeker dat er veel mensen zijn die meelezen, maar om de boel in leven te houden moet er gereageerd worden..dat was mijn punt eigenlijk.

Ik wil ook best met je meedenken, want mijn hart ligt wel bij die debutanten!

Een debutant van de maand is wel een leuk idee, vaak kunnen de boeken geringd worden, en dan kun je ook na die maand daar nog reageren, misschien is de drempel dan niet zo hoog?

Ik weet niet hoe dat gaat bij de doichter van de maand, zou het een probleem zijn als er van een debutant niet veel bekend is? Want het zijn beginners natuurlijk..we zouden ook wel kunnen proberen ze er zelf bij te betrekken misschien?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
19 jaren 2 weken geleden #16733 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Meestal neem ik contact op met een dichter en vraag dan of hij/zij het goed vindt dat ik een dichter van de maand pagina maak.

Diegene levert dan de gedichten en een foto en vaak een CV/biografie (niet altijd, als diegene een website heeft verwijs ik daarnaar). Ik overleg dan meestal met de dichter welke gedichter er op komen en hoe.

Het idee om een debutant van de maand uit te roepen vind ik wel erg leuk, en dan vlak voor de shortlist ook een shortlist maken? En vlak voor de definitieve verkiezing van de winnaar ook een winnaar kiezen?

Wel spannend!

Ik vind het geen probleem de boeken door te sturen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.546 seconden