Na het lezen van de laatste genomineerde blijf ik bij mijn beslissing en kies ik Hendrick de Nederlandse indiaan als de winnaar van de Thea Beckmanprijs is, en wel om de volgende redenen:
- Het verhaal blijft boeien, het verveelt geen moment.
- De schrijfster heeft zich fantastisch weten te verplaatsen in die tijd.
- Tijdens het lezen krijg je al 'spelenderwijs' heel veel informatie over de (wijze) levensvisies van de indianen.
- Tijdens het lezen krijg je al spelenderwijs een stuk geschiedenis binnen over de visie van blanken op indianen en hoe ze daarmee omgingen.
- Het blijft een fijn jeugdboek ondanks de historische kern. Het wordt geen les.
Het verhaal springt er voor mij voornamelijk uit omdat het toch een apart onderwerp bespreekt. Vooral het leven tussen de indianen zelf voert de boventoon, de indianen worden mensen. Het is niet voornamelijk het oorlogje voeren tussen de groepen blanken en roodhuiden zoals zo vaak in andere boeken voorkomt. Zowel de indianen en blanken worden persoonlijkheden. Daardoor zal je ook veel beter de inhoud onthouden omdat iedereen voor je is gaan léven.
Dat vind ik persoonlijk het mooie van dit boek.
(Over de schrijfstijl kan ik altijd weinig zeggen, ik ga teveel op in het verhaal, heb geen afstand waardoor ik de stijl ook niet zie. Het gaat mij altijd om het verhaal. De stijl maakt het natuurlijk goed leesbaar maar ik kan het niet benoemen, stijl en verhaal zijn voor mij één geheel)
Het blijft altijd wel moeilijk om aan te geven waarom je keus op iets valt, zeker als je vijf heel goede boeken hebt gelezen.
Dettie