Het kwam ook niet denigrerend over hoor, ik lichtte alleen het boek ietsje meer toe. In feite zou ik natuurlijk nog veel meer willen vertellen.
Als je het blog van Fleur de Weerd leest dan merk je dat het land haar ook niet loslaat. Ze is nu sinds februari weer in Nederland maar ze is er nog erg mee bezig. Ik denk dat het sowieso lastig is om iets weer te geven, ook al woon je er al je hele leven, dan nog is en blijft een weergave van één persoon. Een jong persoon heeft misschien weer een heel ander verhaal dan een oud persoon want er wordt altijd vanuit hun eigen ervaringen gesproken.
Ik vind het erg moeilijk om te beslissen wat ik zal stemmen. Er zitten enorm veel plussen en minnen aan, en ik weet eigenlijk te weinig overal van om een goede keus te maken. Ik begrijp sowieso het hele referendum niet zo. Soms heb ik het gevoel dat het meer te doen was om te kijken of het vereiste aantal mensen wel gehaald zou worden, of ze het voor elkaar zouden krijgen dat er een referendum zou komen en dat het niet eens zozeer om Oekraïne gingn. Ik weet ook nog steeds niet precies wat het inhoudt, het hele verdrag is iets van 330 pagina's opgesteld in het Engels. Maar dit terzijde, het gaat om het boek.
Als je de verhalen leest lijkt het erop alsof de bevolking in een soort pat-stelling zit. Ze gaan niet voor- of achteruit, ze doen precies zoals het was in de communistische tijd. Laten alles gebeuren en weten dat alles door en door corrupt is. Dit krijg ik overigens van diverse kanten bevestigd via de kranten en tv en radiouitzendingen. Het Oosten voelt zich ook veel meer verwant met Rusland en het Westen meer met Europa. Het verschil is in het boek duidelijk te merken. Daardoor is het ook zo interessant én verbijsterend.
Dettie