Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Christiane V. Felscherinow - Christiane F. Mijn tweede leven

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61294 door marjo
Ze zegt dat men wilde weten hoe het verder met haar gegaan is. Men dacht dat ze al lang onder de zoden zou liggen, en ze wil even laten weten dat het niet zo is.

Ze vertelt niets over opvang. Soms staat er dat ze ergens heen gaat om af te kicken, en dan weer dat ze terugvalt,. maar over het proces zelf, over haar emoties niets. Sec de feiten. Ik heb het gevoel dat ze even wil laten weten dat al die beroemdheden waar ze mee om ging ook niets bijzonders waren.

Hoe ze teleurgesteld werd door (zogenaamde) vrienden.

Nogmaals: ik ben misschien niet duidelijk: het zijn de jongeren die het eerste boek lezen, toevallig zag ik het vandaag weer in de bieb staan. En ik verwacht dat die jongeren, als ze er al aan beginnen,dit vervolg niet zo zullen waarderen als het eerste.

Het gaat niet om jouw sympathie of de mijne, ik stel dat het niet zo in de smaak zal vallen bij jongeren.

Wat ik verderop zei is een reactie op Renate.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61295 door Annemarie
Wat een verdrietig verhaal. Ik heb het vooral met zoon Philip te doen.

<t></t>

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61296 door dettie
Ik reageerde meer op je verslag :

Het zou me verbazen als haar tweede boek net zo’n succes wordt als het eerste. Het mist de romantiek, ze is geen jong meisje meer dat sympathie opwekt omdat haar jeugd zo moeilijk was en het ‘dus’ niet helemaal haar schuld is, dat ze verslaafd raakt. Als volwassen vrouw ‘doet ze het zichzelf’ aan, en zal ze evenveel sympathie krijgen als de eerste de beste zwerver die laveloos op een bankje ligt.

en op Vind je mij hard als ik stel dat een volwassen persoon meer dan een kwetsbare puber in staat is om zelf te kiezen voor wel of niet verslaafd blijven? Je kan immers overal hulp krijgen?

Het komt inderdaad nogal hard over ook al staat ‘doet ze het zichzelf’ aan tussen aanhalingstekens en dat ze zelf kan kiezen verdedigde ik. Het heeft verder dus niets met het boek te maken, ik reageerde op jouw stelling.

Nu over het boek:

Christiane F. is echt een boek geschreven voor kinderen vanaf ca 14-15 jaar en verteld door een toen heel jonge Christiane, een meisje nog.

Toentertijd veroorzaakte Christiane F. een schok omdat in feite voor het eerst zo openlijk over het leven van een jonge drugsgebruiker werd geschreven. Nu wordt dat veel vaker gedaan.

Het 2e boek is meer voor de mensen die toentertijd haar boek hebben gelezen. Dat boek gaat over een volwassen vrouw en het is ook geen jeugdboek. Het ene boek is nauwelijks met het ander te vergelijken.

Het enige is dat zo'n 35 ja na dato dezelfde persoon weer een boek over hetzelfde onderwerp schrijft. Jongeren hoeven dat boek ook helemaal niet te lezen, zij zijn de doelgroep ook helemaal niet.

Ik denk ook dat het boek meer uit nieuwsgierigheid door volwassenen gelezen zal worden om te weten hoe het met dat meisje van toen gegaan is.

Dettie

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61297 door marjo
En dus wordt het niet zo'n succes als het eerste boek.

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61298 door dettie
ha bijdehand!

ja, je hebt denkelijk gelijk daarin, het zal niet zo'n succes worden.

Waar ik op reageerde is ook op "ik ben misschien niet duidelijk: het zijn de jongeren die het eerste boek lezen, toevallig zag ik het vandaag weer in de bieb staan. En ik verwacht dat die jongeren, als ze er al aan beginnen,dit vervolg niet zo zullen waarderen als het eerste."

Ik vind dat appels met peren vergelijken. Het tweede boek is ook niet voor jongeren, zij hóeven het ook niet te waarderen.

Dettie

Lees meer
11 jaren 10 maanden geleden #61299 door marjo
Nou ja, nee natuurlijk hoeft dat niet, maar deze schrijfster schrijft niet omdat zij dat zo leuk vindt. Dat straalt het boek niet uit.

Zij wil aandacht, succes en vast ook wel geld. Zou ze niet willen dat ook jongeren die het eerste boek nu nog lezen meteen doorgaan in het tweede?

Ik zal eens opletten waar ze dit boek in de bieb gaan neerzetten. Al zie je tegenwoordig best vaak boeken die voor volwassenen zijn bij de jongerencategorie staan. Dus dan weet ik nog niets.

Het eerste vind je bij allebei de categorieën, en ook nog twee keer bij de Duitse boeken, ook daar voor jongeren én voor volwassenen.

Tijd voor maken pagina: 0.498 seconden