Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Julian Barnes - Wijsneus in de keuken

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55582 door dettie
Julian Barnes - Wijsneus in de keuken werd gestart door dettie
Deze schrijver van vele prijswinnende romans zoals o.a. Alsof het voorbij is, Flaubert’s papegaai, Engeland, Engeland en Arthur & George heeft in 2003 dit boek, Wijsneus in de keuken geschreven dat nu gelukkig ook in het Nederlands vertaald is.

Gelukkig omdat het een erg grappig boek is geworden waarbij ik soms zat te grinniken vanwege de herkenbaarheid. Barnes heeft geen kookboek geschreven, ondanks dat hij een zeer verdienstelijke kok is, maar beschrijft zijn verbazing of ergernis over kookboeken en de recepten daarin.

Lees verder www.leestafel.info/j-barnes

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55583 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken
Hoe kom je op het idee daar over te schrijven, en dan verwachten dat mensen dat willen lezen ook nog?

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55584 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken
Omdat hij Julian Barnes heet willen mensen het wel lezen denk ik.

Zijn naam alleen al is goed voor de verkoop. En hij is een schrijver dus waarom niet

over die idiote inhoud van kookboeken schrijven? Ik heb af en toe lekker zitten lachen net als

jij met dat 'bijenboek'.

Dettie

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55588 door marjo
Het doel is dan wel bereikt natuurlijk, maar was het een recensieboek? Dan is de vraag: zou je het gekocht hebben?

Nu we jouw verslag hebben gelezen wordt het voor ons een heel ander verhaal natuurlijk!

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55590 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Julian Barnes - Wijsneus in de keuken
Ja het was een recensieboek. Dit is de flaptekst:

---

Wie zelf kookt, weet dat er werelden van verschil bestaan tussen recept en eindproduct. Of het gerecht op tafel nu tot triomf of teleurstelling leidt bij het lezen van het kookboek heerst vooral twijfel. Hoe groot precies is een `klontje'? Is een `toefje' meer of juist minder dan een `klodder'? Hoe groot is een middelgrote ui? En wat is het verschil tussen `fijnsnijden' en `fijnhakken'? De keukenwijsneus wil het allemaal weten en zoekt het tot in de puntjes uit, wat zijn kookkunsten niet altijd ten goede komt.

Met onnavolgbare zelfspot doet Julian Barnes verslag van zijn jarenlange zoektocht naar gastronomische precisie en culinaire verrukking.

---

Ik viel dus wel op deze tekst en als ik geld genoeg te besteden had zou ik het wel gekocht hebben, uit nieuwsgierigheid, omdat ik zelf ook altijd van die vragen heb.

Maar als ik moet wikken en wegen vanwege weinig geld dan had ik het niet gekocht omdat ik dan een echt leesboek zou kopen.

Dit is een erg leuk, vermakelijk boek maar geen boek dat inslaat als een bom vanwege aangrijpende beklijvende inhoud.

Dettie

Lees meer
12 jaren 7 maanden geleden #55596 door marjo
Tja, ik ben iemand die recepten nooit precies volgt, dus ik zit er niet mee als ik niet tot in de finesses weet wat een middelgrote aardappel of een lepel bloem is. Ik denk dat je het jezelf moeilijk maakt, lijkt me niet nodig.

Het verschil overigens tussen snijden en hakken lijkt me duidelijk.

Tijd voor maken pagina: 0.407 seconden