Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leo Balai - Geschiedenis van de Amsterdamse slavenhandel

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52616 door marjo
'Toentertijd waren 'zwarten' onderontwikkelden, niet echt mens, er werd helemaal niet aan ze gedacht als mens, met gevoelens e.d.'

Dat idee heb ik ook, maar ik dacht ook dat die twee prinsjes aangekeken werden omdat ze zwart waren? Zwart, dat lees je altijd in oudere boeken, dat kende men niet, dat was eng..Je had toch ook zo'n soort reactie op Surinamers, toen die begonnen te komen?

Maar weten doe ik het niet, dit idee had ik. En dat er bedienden dan wel slaven waren, dat heb ik nooit meegekregen, evenmin als de meeste mensen die in dit boek aangesproken worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52618 door dettie
Dan schreef ik niet goed wat ik bedoelde. De prinsjes kregen aandacht omdat ze zwart waren en nog prins ook! Dat was helemaal een curiositeit!

Ik wist wel dat in die tijd de rijke mensen soms donkere mensen als een soort huisknecht hadden, daar pronkten ze mee, het was modern om een donkere man in huis te hebben. Niet te geloven maar helaas waar.

Als bezoekers voor het eerst de zwarte man zagen vielen vrouwen soms flauw zo eng vonden ze het of renden krijsend weg... tja.

Dettie

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52627 door marjo
Ja precies, dat laatste, dat heb ik toch enkele keren gelezen. Vandaar dat ik er van uit ging dat dat ook met die prinsjes zo was. En dat men er 'dus' geen slaven op na hield in Den Haag, want dan waren ze meer gewend geweest aan zwarten.

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52629 door dettie
maar ja, juist daarom, het was uniek en exotisch, werden deze 'zwarte' mensen wél als slaaf gehouden.

Het was in de mode. Ik heb nog gezocht of ik er meer over kan vinden (slaven in Nederland) maar dat is tot nu toe niet gelukt.

Ik las wel ergens dat veel papieren van de VOC over slavernij en aantallen slaven 'toevallig' verbrand zijn.

Dettie

Lees meer
13 jaren 1 maand geleden #52633 door marjo
Wel heel erg toevallig!!

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden