Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Leoni Jansen - Geheim

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50126 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Leoni Jansen - Geheim
Maar: als een man gaat vechten kan het voor een ideaal zijn, voor een overtuiging. Is dat nog fout?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50131 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Leoni Jansen - Geheim

Marjo schreef : Maar: als een man gaat vechten kan het voor een ideaal zijn, voor een overtuiging. Is dat nog fout?

Wel als er slachtoffers vallen vind ik

<t></t>

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50132 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Leoni Jansen - Geheim
Die vallen er altijd in een oorlog!

Stel dat wij aangevallen worden en onze mannen vechten terug? En ze kunnen er - zit er dik in! - niet omheen om slachtoffers te maken?

Dit is en blijft een moeilijke kwestie, je kan niet zomaar oordelen.

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50135 door Annemarie

Marjo schreef : Die vallen er altijd in een oorlog!

Stel dat wij aangevallen worden en onze mannen vechten terug? En ze kunnen er - zit er dik in! - niet omheen om slachtoffers te maken?

Dit is en blijft een moeilijke kwestie, je kan niet zomaar oordelen.

Daar heb je gelijk in. Het is niet zo zwart-wit inderdaad. Maar...als je in een oorlog terug vecht dan is dat wel wat anders dan je vrijwillig aanmelden om te gaan vechten aan het front. Toch? Maar je hebt gelijk, het is moeilijk om hierover te oordelen. Zoals ik eerder al schreef: Wij hebben de oorlog gelukkig niet meegemaakt.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50137 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Leoni Jansen - Geheim

Annemarie schreef : Vechten aan het front is natuurlijk wel overtuigd fout.

Dát durf ik zelfs niet te beweren. Wij kenden iemand die als kind toevallig in Duitsland zat omdat zijn ouders daar toen woonden. Hij kwam aan de 'verkeerde' kant terecht en is er vaak op aangekeken. Voor de aardigheid zou je Montijn van Aleid Kooiman eens moeten lezen, is ook zo'n verhaal over iemand die aldoor toevallig aan de verkeerde kant zat. Niet willens en wetens maar het liep zo.

(Ook een prachtig boek trouwens.)

Dettie

Lees meer
13 jaren 5 maanden geleden #50138 door Annemarie
Misschien heb ik het te heftig gezegd. Ik bedoelde ermee dat je ook mensen had die in de oorlog "fout" waren maar niet heel veel deden. Dat het meer schone schijn was uit angst voor de vijand dan dat ze nu echt slechte dingen deden.

Als je vecht aan het front in het belang van je eigen land en je eigen mensen dan is dat toch ook wel weer wat anders dan dat je dat doet voor de vijand. Maar nogmaals: het is voor mij eigenlijk niet mogelijk om hier zomaar over te oordelen. Ik weet natuurlijk niet hoe ik mij staande zou houden in een oorlog.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.425 seconden