Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut) samenlb dec 12

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47540 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)
Wat een prachtig boek is dit. Ook bij dit boek kun je je nauwelijks voorstellen dat het om een debuut gaat. Het is non-fictie, maar leest als een roman, en de toon van het boek is precies goed.

Lees verder, www.leestafel.info/ingrid-van-der-chijs

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47542 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)
Ja mooi is het hè. Ik heb er ook van genoten. Ik denk dat het niet mee mag dingen naar de debutantenprijs omdat het non-fictie is, ook al leest het als een roman.

Ik vond het ook zo bijzonder dat die meiden echte pioniers waren. Evenals de piloten trouwens en het verhaal rond die (koude) molen was ook erg bijzonder. Ik denk dat niemand dat nu nog zou doen.

Ja de keuzes die na de oorlog gemaakt werden, waren erg verrassend. Ik stond daar ook van te kijken en helemaal begrijpen deed ik het niet maar het werd wel zo gebracht dat je er geen aanstoot aan kan nemen. Dingen liepen nu eenmaal zo.

ja, goed boek.

Dettie

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47543 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)
Ik denk dat met name Trix een heel mild karakter had, dat kan bijna niet anders, want de tijdsgeest was een stuk scherper en zwart-witter.

Vind haar sowieso boeiend, niemand had in haar de held kunnen vermoeden die ze uiteindelijk werd. ook zijzelf niet denk ik.

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48654 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)
Min ogen vielen af en toe dicht, als ze weer eens ver afdwaalde.

Ik vind het verhaal over de dames interessant, maar het geheel vermoeiend lezen: om dat afdwalen en vanwege de stijl.

Lees meer: www.leestafel.info/ingrid-van-der-chijs

Dit boek heb ik via jullie in huis gekregen toch? Of moet ik het melden?

En het mag wel bij de debuten staan?

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48657 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)
Ik moet aldoor wel lachen omdat je steeds van mening verschilt met ons, het lijkt wel of je per se een tegengeluid wil laten horen, terwijl ik heel goed weet dat dat niet zo is. Soms vinden we bepaalde boeken wel heel mooi. (Het grote zwijgen bijv.) Ik had al wel verwacht dat dit je niet zo enthousiast zou zijn als wij, waarom kan ik niet precies zeggen.

Ik vond juist de stijl zo prettig, à la Annejet van der Zijl en dat is als compliment bedoeld. Ze gaf mooi weer hoe alles qua geschiedenis in elkaar zat maar ook het privéleven van de vrouwen kwam mooi aan bod.

Dettie

Lees meer
13 jaren 8 maanden geleden #48660 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Ingrid van der Chijs - Luchtmeisjes (debuut)
Ik moest ook denken aan Suzanne Janssen en ik herinner me niet of zij of van der Zijl dat trucje ook toepaste - dat beginnen met een feit en dan teruggaan om het uit te leggen. Ik betwijfel of zij dat doen, want het irriteerde me echt.

De manier waarop zij een verhaal vertellen is prima, verhalend vertellen, heet dat. Daar ga ik helemaal met jullie mee. Maar dan liefst zonder dit vervelende trucje! En ik blijf er ook bij dat ik geregeld stukken las waarin die dames geen rol hadden en ik me afvroeg waar dit voor nodig was. Dat stuk over de KLM vond ik te uitgebreid en later dat stuk over Nederlands-Indie, dat had helemaal weg kunnen blijven.

Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden