Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Recensie

• Onderwerp Auteur
18 jaren 2 maanden geleden #22755 door
Recensie werd gestart door
Een recensie is een bespreking van een kunstwerk in de ruimste zin van het woord, in tijdschriften of dagbladen. De bespreking is informatief, en min of meer kritisch van aard. Het besproken onderwerp is meestal actueel.

Het woord recensie stamt van het Latijnse woord recensio, wat keuring of schatting betekent.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32298 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nou ik vraag me altijd af wat ik nu schrijf, een recensie, een verslag, een bespreking?

Soms ben ik kritisch, soms is het actueel, wel altijd informatief denk ik.

Een goede recensie vind ik érg moeilijk om te maken en vraag me ook altijd af waar een goede recensie aan moet voldoen.

Moet je informatie over de schrijver erbij plaatsen? In hoeverre vertel je iets over het boek. Het enige is dat ik de afloop nooit wil verraden.

Maar de rest... erg lastig.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32301 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik schrijf een verslag. Voor mezelf. En als anderen het leuk vinden om te lezen dan is dat meegenomen.

Ook als ik er informatie bijhaal, ook als ik stukjes citeer: het blijft altijd persoonlijk. MIJN idee dat ik gevormd heb naar aanleiding van het gelezen boek.

Ik vind een recensie iets voor iemand die er geld aan verdient, maar ook dat blijft persoonlijk. Het is alleen een duurder woord, en die persoon kan er door meer mensen op aan gesproken worden omdat het meer openbaar is.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32302 door dettie
Ik schrijf toch wel een verhaal voor anderen, in de hoop dat ze er wat aan hebben. Voor mijzelf, privé, zou ik nooit een verslag maken. Ik schrijf het eigenlijk om mijn liefde voor boeken te delen, er over te kunnen praten. Het blijft natuurlijk altijd persoonlijk zo'n verhaal. Wat de een prachtig vindt kan de ander vreselijk vinden.

Wij maken onze recensie/besprekingen/verslagen ook openbaar dus dan zouden wij in feite ook recensent zijn (alleen onbetaald).

Maar ik bedoelde eigenlijk wat is nu eigenlijk precies een recensie, wat moet er in staan om het een recensie te kunnen noemen en geen verslag/bespreking?

dettie

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32303 door dettie
Toch nog even in het woordenboek gekeken

ver·slag het; mondelinge of schriftelijke mededeling; rapport: ~ doen, geven van, over

be·spre·king de; 1 gesprek over een vastgesteld onderwerp 2 reservering: plaatsbespreking 3 kritiek; recensie: boekbespreking

re·cen·sie de; beoordeling, kritische beschouwing ve boek, voorstelling, film enz. in een dagblad of tijdschrift

Ik stuur soms bericht naar een uitgever en meldt dan dat die of die recensie op de site staat. Ik krijg dan als antwoord dat ze de boekbespreking of boekverslag gelezen hebben en dat voelt voor mij als een terechtwijzing, dat het geen recensie is maar minder dan een recensie.

Kan helemaal aan mij liggen, maar toch...

Daar kwam ik over aan het nadenken... wanneer is iets een recensie. Mijn vraag is dus eigenlijk, waar moet een recensie aan voldoen om het een recensie te kunnen noemen.

Van Dale zegt dus dat een boekbespreking hetzelfde is als een recensie maar voor mij voelt het anders. Misschien heb je wel gelijk dat recensie gewoon een duur woord is, maar toch...

dettie

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32319 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik vind inderdaad dat van Dale gelijk heeft, gewoon hetzelfde.

Recensie klinkt officiëler, daarom zal ik het zelf nooit gebruiken.

Het is voor mij niet een beroep, niet eens een taak. Het is een hobby.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden