Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Soorten romans (indeling naar thema)

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22400 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha ja, schelmenroman ken ik wel.

Bedankt Rutger.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22531 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik ben van de week bij een leeskring geweest waar de te bespreken roman een diasporaroman werd genoemd, en ook nog een cirkelroman. Het eerste slaat meer op wat de schrijver op wil roepen met het boek, het tweede is de vorm van de roman..

Dus bij al die soorten romans heb je ook nog een verdeling waarbij het een genoemd is naar de vorm, de ander naar de bedoeling, en misschien zijn er zo nog meer?
Laatst bewerkt doormarjo.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 2 maanden geleden #22632 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Marjo schreef : Ik ben van de week bij een leeskring geweest waar de te bespreken roman een diasporaroman werd genoemd, en ook nog een cirkelroman. Het eerste slaat meer op wat de schrijver op wil roepen met het boek, het tweede is de vorm van de roman..

Dus bij al die soorten romans heb je ook nog een verdeling waarbij het een genoemd is naar de vorm, de ander naar de bedoeling, en misschien zijn er zo nog meer?

De tot nu toe opgesomde romanvormen zijn, uitgaande van jouw discussie in de leeskring, Marjo, dus in de eerste plaats ingedeeld volgens de bedoeling, of het thema. Je kan inderdaad ook de romans gaan indelen naar de vorm of structuur, zoals het hierboven aangehaalde voorbeeld, de cirkelroman. Ik open hiervoor een apart item.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden - 18 jaren 2 maanden geleden #22644 door dettie
12.striproman (?) - stripverhaal

Vroeger had je wel beeldromannetjes, een bouquetreeksachtig verhaaltje maar dan getekend. Dat zou je een striproman kunnen noemen, literair zijn ze echter zeker niet. Ik weet niet of ze nog bestaan.

De avonden van Reve, Kaas van Elsschot en een boek van Jan Wolkers zijn ook 'verstript' maar of je die een beelroman/striproman kan noemen?

Het is naar een bestaand boek 'verbeeld'.

www.weg.be/weg-serie/weg-49.htm

Dettie
Laatst bewerkt 18 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22645 door dettie
14.esotherische roman (bijvoorbeeld 'Da Vinci Code')

Waarom noem je de Da Vinci Code esotherisch? In mijn ogen is het een thriller. Is het omdat het om Jezus en Maria Magdalena draait?

Dettie

die dit vraagt uit nieuwsgierigheid waarom het een esotherische roman genoemd wordt.
Laatst bewerkt doordettie.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 2 maanden geleden #22646 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : 12.striproman (?) - stripverhaal

Vroeger had je wel beeldromannetjes, een bouquetreeksachtig verhaaltje maar dan getekend. Dat zou je een striproman kunnen noemen, literair zijn ze echter zeker niet. Ik weet niet of ze nog bestaan.

De avonden van Reve, Kaas van Elsschot en een boek van Jan Wolkers zijn ook 'verstript' maar of je die een beelroman/striproman kan noemen?

Het is naar een bestaand boek 'verbeeld'.

www.weg.be/weg-serie/weg-49.htm

Dettie

Dat van Elsschot wist ik nog niet Dettie.

Ken je de verhalen van Eric de Noorman ? Deze verschenen lang geleden in een Vlaamse krant. Elke dag kreeg je een combinatie van 3 striptekeningen, en een langere tekst. Dit vind ik persoonlijk een mooi voorbeeld van een striproman.

www.ericdenoorman.nl/f2ericdenoorman.htm

Tijd voor maken pagina: 0.407 seconden