Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Soorten romans (indeling naar thema)

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22648 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik ken wel de stripboeken van Eric de Noorman en ook De koene ridder

Heb ze eigenlijk nooit gezien als romans. Moet even de knop omzetten in m'n hoofd. Zou je ze onder historische romans kunnen scharen?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 2 maanden geleden #22649 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ik zou noch Eric de Noorman, noch de Koene Ridder echt als historisch durven beschrijven (tenzij de afgebeelde gebruiken, klederen en wapens misschien) . De Koene Ridder ken ik wel, maar zelden gelezen. Van Eric de Noorman heb ik de meesten gelezen (als jonge knaap nog in de krant, een paar jaar geleden bijna alle boeken gekocht bij een antiquair in Antwerpen - heb wel redelijk kunnen afdingen op de prijs).

Eric de Noorman bevat, net als de Koene Ridder wel een aantal historisch gefundeerde afbeeldingen, maar qua verhaal kun je verschillende richtingen uit : een gedeelte S.F. (verhalen over Atlantis), pure fantasie (Eric als Noorman bij de Romeinen), exotisch, ....

De meeste verhalen zijn zoals ik ze hierboven beschreef : een beperkt aantal tekeningen, gevolgd door een uitvoerige tekst. Eigenlijk kun je de verhalen lezen zonder de tekeningen. Ik ken ook wel een paar volledig getekende verhalen, maar die gaan vooral over de zoon van Eric.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 2 maanden geleden #22650 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : 14.esotherische roman (bijvoorbeeld 'Da Vinci Code')

Waarom noem je de Da Vinci Code esotherisch? In mijn ogen is het een thriller. Is het omdat het om Jezus en Maria Magdalena draait?

Dettie

die dit vraagt uit nieuwsgierigheid waarom het een esotherische roman genoemd wordt.

Jezus en Maria Magdalena, dat is inderdaad de reden waarom ik deze "thriller" (ik kan mij volledig vinden in jouw mening, Dettie) als esotherische roman zien. Het is natuurlijk wel zo, dat behalve de hierboven aangehaalde romanvormen er nog andere zijn, benevens een heleboel mengvormen. Niet elke roman kan eenduidig onder een categorie ondergebracht worden, denk ik. En natuurlijk speelt ook de lezer een belangrijke rol.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22653 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja hoor Rutger, het is ook ondoenlijk om alles tot in detail op te splitsen.

Esotherisch is voor mij spiritueel zoals boeken van Mosmuller Crull tinyurl.com/43qbmu vandaar dat ik het even vroeg. Hoewel die boeken van haar ook weer onder filosofische romans kunnen vallen. Lastig hoor.

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22654 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Het boek van Marc Legendre, genomineerd voor de Libris noemen ze een realistische strip.

www.webshopboekhandel.nl/Webshop/Product...732&ProductID=763193
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 2 maanden geleden #22655 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Esoterisch, dat is Ayn Rand toch?
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.479 seconden