Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

De fabel

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22330 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht

De fabel is een kort verhaal in rijmvorm. De belangrijkste kenmerken zijn :

1.didactisch, belerend

2.het optreden van dieren of planten met menselijke eigenschappen

3.het op de korrel nemen van menselijke zwakheden en wantoestanden

4.kortom, een spiegel van de mens met al zijn kleinzierige bekommernissen

5.meestal eindigend op een zedenles

De kenmerken van Rutger nog even gequoted.

Voor zover ik weet is dit correct. Rijmvorm zou ik weglaten, de (oude) voorbeelden waren zeker niet in rijmvorm. Tenzij je bedoelt dat die in het Nederlands altijd berijmd zijn (wat ik niet weet)? Dan misschien toch wat nuanceren?

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 3 maanden geleden #22332 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Het rijmen van fabels zouden we bij gelegenheid eens nader kunnen bekijken. Wanneer je de voorbeelden hierboven bekijkt, die zijn alvast duidelijk berijmd. Waarmee natuurlijk niet het laaste woord gezegd is.

Latijn beheers ik niet, dus een originele Aesopus zie ik mij nog niet lezen, maar de vertalingen die ik vond, zijn in prozavorm.

Misschien dat men kan stellen dat de fabel qua rijmgebruik gewoon de poëzie gevolgd is doorheen de loop der tijden.

Lees meer
18 jaren 3 maanden geleden #22345 door Grada
Beantwoord door Grada in topic Re: bericht
Over Aesopus en de fabels:

Aesopus wordt gezien als de vader van de fabel, maar hij is waarschijnlijk niet de bedenker ervan.

Waarschijnlijk zijn het overgeleverde verhalen uit de traditie van zijn volk, die hij verzameld heeft. Het zijn er zo'n vierhonderd in totaal.

Hij was een Griek (geen Romein, Rutger ;)) die leefde in de zesde eeuw voor Christus.

Van oorsprong zijn het korte prozateksten, dat ze vertaald zijn als proza is dus correct. Pas eeuwen later werden ze tot gedichten omgewerkt.

Bovendien lijkt het me van belang om aan te geven dat het 'technisch' simpele teksten waren: geen handelingsverloop, geen uitgewerkte karakters, geen ingewikkelde plot. Per keer werd maar een situatie en een eigenschap 'behandeld'.

Ze zijn in dat opzicht niet te vergelijken met de complexere prozateksten die tegenwoordig meestal gelezen worden. Tegenwoordig gelden heel andere eisen in dat opzicht.

Dat vind ik altijd leuk om mee te geven: een 'historisch' besef over de 'ontwikkelingen' van een genre of de literatuur in het algemeen.

Vraag:

Kunnen we zeggen dat de verhalen van Toon Tellegen hun wortels hebben in de fabel? Of bijvoorbeeld Winnie-the-Pooh?

Áls dat zo is, is de berijmde vorm ook weer losgelaten in onze tijd.

Vandaar ook stel ik wat aanpassingen voor:

De fabel is een korte vertelling. Oorspronkelijk in proza, later veelal in rijmvorm. Tegenwoordig weer meestal in verhalende vorm.

De belangrijkste kenmerken zijn:

1. didactisch, belerend

2. het optreden van dieren of planten met enkele menselijke eigenschappen

3. het op de korrel nemen van een menselijke zwakheid

4. een spiegel van de mens en een van diens bekommernissen

5. meestal eindigend op een zedenles

6. geen handelingsverloop

7. een simpele plot

8. 'platte' karakters

groetjes,

Grada

Excuus als ik misschien wat rigoreus over kom, maar dat is nu eenmaal mijn enthousiasme. Ik ben dol op dit soort uitwisselingen!

En een Nederlandse hè, dus misschien wat directer in mijn uitingen. ;)

'Do you think it's a whoozle?'
Laatst bewerkt doorGrada.

• Onderwerp Auteur
18 jaren 3 maanden geleden #22351 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Grada schreef : Hij was een Griek (geen Romein, Rutger ;))

Ik vond alvast van mezelf dat ik bij deze een blunder gemaakt heb. In ieder geval, Grieks kan ik al helemaal niet lezen.

Grada schreef : Vraag:

Kunnen we zeggen dat de verhalen van Toon Tellegen hun wortels hebben in de fabel? Of bijvoorbeeld Winnie-the-Pooh?

Áls dat zo is, is de berijmde vorm ook weer losgelaten in onze tijd.

Vandaar ook stel ik wat aanpassingen voor:

De fabel is een korte vertelling. Oorspronkelijk in proza, later veelal in rijmvorm. Tegenwoordig weer meestal in verhalende vorm.

De belangrijkste kenmerken zijn:

1. didactisch, belerend

2. het optreden van dieren of planten met enkele menselijke eigenschappen

3. het op de korrel nemen van een menselijke zwakheid

4. een spiegel van de mens en een van diens bekommernissen

5. meestal eindigend op een zedenles

6. geen handelingsverloop

7. een simpele plot

8. 'platte' karakters

Wat Toon van Tellegen betreft, daar kan ik je niet zo direct op antwoorden, jij hebt waarschijnlijk meer vergelijkingsmogelijkheden, Grada. De mogelijkheid zit er alvast zeker in.

En ik ben het ook eens met jouw aanvullingen op de definitie. Ik zal deze in het eerste bericht aanpassen. Alleen zou ik naast "plat" ook "geslepen" bijvoegen.

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65261 door studienerdje
Beantwoord door studienerdje in topic Re: De fabel
ik moet over de fabel 'Le corbeau et le renard' een verslag maken. snap er welf niks van! heb gezien dat jullie hier wel veel van kenne, zouden jullie me mischien kunnen helpen? Dit moet ik weten:

-kenmerken van de fabel

-kenmerken van de vos

-kenmerken ven de raaf

en ook nog het moraal van de fabel.

Ben echt niet goed in deze dingen. Alvast heel hard bedankt!

<t></t>

Lees meer
11 jaren 5 maanden geleden #65262 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: De fabel
Wat heb je zelf er al aan gedaan studienerdje? Ik denk dat op internet al heel veel informatie is te vinden is over de raaf en de vos.

Daar zou ik eerst maar eens naar gaan zoeken.

Als je daarna aan kunt geven wat je daarvan niet snapt dan kunnen we proberen samen verder te komen.

Maar kenmerken van een fabel en de kenmerken van de raaf en vos zouden toch echt te vinden moeten zijn.

En ook de moraal is op internet te vinden, zie

www.goeievraag.nl/kunst-cultuur/poezie/v...l-bekende-fabel-raaf

Dus gewoon even goed zoeken op 'fabel raaf en vos'

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.406 seconden