Hey Dettie,
De fabel heeft
meestal een berijmde vorm, moest ik zeggen. Maar inderdaad niet altijd, je hebt gelijk.
Het is gewoon zo dat ik nog nooit over de fabel en het dierenepos heb gedacht als verwante genres. Niet toen ik als kleine boekenverslindster fabels, dierenverhalen, sprookjes en Reintje de Vos las. Niet toen ik als studente mij acht jaar lang boog over taal & literatuur van de Lage Landen, terwijl me toch echt wel werd uitgelegd door de docent Middeleeuwse letteren dat er een geschiedenis bestond die de fabel met het dierenepos verbond. Niet toen ik als gerijpte volwassene begon te herlezen. En nu nog niet.
Nogal opmerkelijk én grappig, want dat beide genres dieren opvoeren als hoofdpersoon valt moeilijk over het hoofd te zien. Kennelijk gaf dat bij mij niet de doorslag.
Maar wat dan?
Dat zit hem in de bedoeling, het doel, waarmee de genres geschreven zijn.
Want waarom vergelijk ik emblemata met de fabels?
Hét kenmerk voor mij om een fabel te zien als verwant met een embleem is het feit dat beide teksten geschreven worden met de
bedoeling een morele les over te dragen. Het zijn bijna 'educatieve teksten': de lezer (m/v) moet een les geleerd worden.
Het dierenepos heeft die
bedoeling niet.
Van den Vos Reynaerde bijvoorbeeld bevat geen morele lessen. Hoe een mens moet leven, wat hij beter wel of niet kan doen, dat alles zal de diverse dieren een worst wezen.
Het epos is een scherpe 'kritische verhandeling' over de maatschappij, de positie van instituten als de kerk en de adellijke ('regerende') macht toendertijd.
De lengte van de tekst is voor mij met andere woorden ondergeschikt, het gaat me om de nadruk op de 'boodschap'.
Verder vind ik het dierenepos verwant met schelmenromans als Tyl Uilenspiegel en De man van La Mancha (Don Quichote).
Andere verschillen tussen de fabel en het dierenepos zijn deze:
In een fabel worden dieren gebruikt (misbruikt?) om één enkele eigenschap te vertegenwoordigen. Het zijn nogal platte, eenduidige figuren. Het worden dus niet echt mensen, al spreken ze dan en al vertegenwoordigen ze die ene menselijke eigenschap.
Het dierenepos maakt wel echte individuen met alles erop en eraan van de dieren.
De fabel kent een vastgestelde opbouw: (zedelijke boodschap) actie, tegenactie (zedelijke boodschap). Het verhaal handelt ook maar over een enkele situatie: een raaf zit in een boom en spreekt met de vos. Hij vliegt niet van hot naar her en raakt in allerlei avonturen verzeild, bijvoorbeeld
Het dierenepos is een vrije vorm. De nadruk ligt op een hele reeks van samenhangende avonturen en allerlei situaties. Het heet ook niet voor niets 'epos': een breed uitwaaierend verhaal of gedicht.
Al met al heb ik de fabel nooit zo'n interessant genre gevonden, maar het dierenepos daarentegen leuk en boeiend om te lezen.
Ha Pieter, een parabel is niet per definitie moralistisch, maar eerder levensbeschouwelijk van aard.
Volgens mij ligt bij een parabel ook niet zo de nadruk op de les. Je mag er iets van leren, maar het hoeft niet. Dat is aan jou als lezer(es) om uit te maken.
Ofwel: zo verwant zijn deze twee voor mij ook niet.
groetjes,
Grada