Addendum.
Theokratie en plutokratie en aristokratie zijn sterk verwant.
Een “marxistisch” trucje om de hiërarchie der menselijke fouten te begrijpen :
vervang God door werelds vorst of tiran, naargelang,
en zondaars door horigen, slaven, of onderdanen, naargelang.
En dan begrijp je bijvoorbeeld meteen waarom verraad een zondiger ( lees : gevaarlijker) zonde is dan hebzucht.
(Leestafelhint. Rodin verving zo ooit God door “Ideaal Beeldhouwwerk” bij zijn lezing van een hoofdstuk van de Imtatio Christi, en begreep het meteen veel beter, althans zo vond hij zelf.)
Beste Tiba,
Ivm die hebzucht dacht ik aan Huizinga die het er in zijn Herfstij nogal breed over had.
En inderdaad, ik vond dergelijke naar mijn mening interessante passages :
-“Men kan de hoogmoed en de hebzucht tegenover elkander zien als de zonde van de oude en de nieuwe tijd. De hoogmoed is de zonde van het feodale en hiërarchische tijdperk, waarin bezit en rijkdom weinig mobiel zijn.”
-“Lucifers hoogmoed was het begin en de oorzaak van alle verderf.”
-“En het schijnt wel, alsof vooral sedert de dertiende eeuw de overtuiging, dat het de teugelloze hebzucht is, die de wereld verderft, in de schatting der geesten de hoogmoed van zijn plaats als eerste en noodlottigste der zonden verdringt.”
Het is allemaal wat gelijkluidend :
De klemtoon gaat van mentale immateriële bovenaardse (vertikale) zonden
naar louter aardse a-theologische praktische (horizontale) zonden.
Of: de vrije meningsuiting wint terrein tegelijk met het onbeteugelde materialisme.
(Zegt dat u iets ?)
De vrije markt verdringt het leenstelsel.
De patriciërs, of rijke burgerij verdringt de adel.
De geldeconomie rukt op.
En de Florentijnse Florijn wordt in de tijd van Dante voor zeer lang dé betaalmunt van West-Europa...
Een beetje zoals Dante’s verzen...
Graag tot uw dienst.
gg