v47-48
"zij waren priesters, pausen, kardinalen
in wie de hebzucht oppermachtig heerste"
Las ik niet ergens dat volgens Dante de hebzucht de zwaarste aller zonden is? Moeten die niet nog dieper in de hel?
v. 85
"uw wetenschap"
wat is daarmee bedoeld?
Groetjes. Tiba.
Marjo :
"Of Dante hebzucht het ergst vindt, weet ik niet.
Wetenschap is volgens mij letterlijk: alle wetenschap die de mens heeft kan niets veranderen aan het Lot."
Hallo helse Tiba,
Welkom bij onze cordée !
Gesp je maar in tussen Bernadet en Marjo.
En aanvaard hierbij mijn alfabetische omhelzing ! ( )
Je bent dan toch tot bij ons geraakt, heelhuids mag ik hopen,
vol met verhalen en indrukken,
niet uitgeput, maar toch met nog genoeg leeshonger voor de rest van de weg.
Je hebt er niet lang over gedaan,
je zal waarschijnlijk over een goede afdalingtechniek beschikken !
Maar nu het werk:
wat je verzuchtingen betreft :
Ivm v. 47-48.
Ondanks zijn persoonlijke “voorkeuren” volgt Dante toch in grote lijnen de morele rangorde der zonden van het Thomisme ( Aristoteles door de kerkglasberaamde bril van Thomas van Aquino).
Dat is een beetje het gegeven theologisch kader (dat is de middeleeuwer in Dante).
Maar Dante is wel vrijer in wáár hij wíe plaatst (dat is de humanist in hem).
Onder de hebzucht van anderen meent hijzelf het meest geleden te hebben, denk ik.
Gedurende bijna heel zijn leven heeft hij liquiditeitsproblemen gehad,
eerst met betrekking tot het beheer der familie-eigendommen, later als balling.
Maar hebzuchtig zijn of stelen kan men t.o.v. de anderen, niet t.o.v. zichzelf of t.o.v. God.
Zonden die men tegenover God kan doen zijn in de theologische logica natuurlijk erger.
(Voorbeeld : het is tenslotte het verraad van Judas dat Christus de das heeft omgedaan,
daarom wordt verraad in een lagere hellekring bestraft dan hebzucht.)
Ivm v. 85.
Dat wetenschap geen echte vat heeft op de verdeling der rijkdommen leert het leven om ons heen : hoeveel rijken zijn niet dom, hoeveel verstandigen zijn niet arm ?
En mutatis mutandis kan je dat ook op grotere cultuurdragers zoals volken toepassen.
Zoiets bedoelde Dante ,denk ik, Tieb.
gg