Oh sorry als het mogelijk zo overkomt maar ik bedoelde het totaal niet vervelend naar jou toe hoor.
Zelf lees ik nauwelijks boeken voor puberende kinderen maar voor kinderen van 0 tot ca. 10 jaar. Dus over 'jouw' groep kan ik weinig zeggen qua boeken.
Wat jonge kinderen graag 'lezen' vind ik nog steeds heel verrassend. Ik geef veel van de gelezen kinderboeken weg en probeer dan in te schatten welk kind het boek leuk zal vinden. Soms is het raak, soms totaal niet. Soms ben ik helemaal weg van een boek en vinden kinderen het niets en andersom.
Erg verrassend bijv. was de reactie op het boek (4-5+) dat de begrippen ergens en nergens behandelde, zelf dacht ik dat het te abstract zou zijn, maar buurkinderen vonden het geweldig en hebben er zelfs een heel spel van gemaakt. Ze snapten het heel goed.
Maar soms is een boek eigenlijk meer kunst, zo mooi gemaakt, zulke prachtige kunstzinnige prenten maar dát ziet een jong kind niet, wél een klein plantje of bloempje dat je zelf niet eens opgevallen was.
Wat me wel opvalt is dat heel jonge kinderen boekjes heerlijk vinden en dat het 'leuk vinden' afzwakt naarmate ze ouder worden.
Teveel andere dingen aan hun hoofd denk ik.
Kan me ook voorstellen Anton dat je blij bent als een kind/puber tenminste leest maar ik heb er soms toch wel erge moeite mee als je ziet wát er gelezen wordt. Daar kunnen jij of ik niets aan doen. Het is vaak meegaan met de massa, erbij willen horen. Maar toch zou je zo graag willen dat het anders was. En zo ploeteren we voort
Dettie