Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Erin Hunt - Het tweede gezicht (12+)

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71652 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Erin Hunt - Het tweede gezicht (12+)

Marjo schreef : Op het boek zelf staat 283 en 284 NUR.

NURcode

283 - Fictie 10 - 12 jaar

284 - Fictie 13 - 15 jaar

Dus wat de uitgever aangeeft 12-13 jaar klopt dan wel.

Anton mag ik vragen waarom je met zulke stelligheid zegt dat het voor 10-jarigen is? Ik ga er niet om strijden hoor maar vroeg het me gewoon af.

Ben je zelf uitgever?

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71656 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Erin Hunt - Het tweede gezicht (12+)
Ik begrijp jouw conclusie niet: Als er staat 283 en 284 dan ga je toch niet het gemiddelde kiezen, maar is dan is het toch vanaf tien jaar te lezen??

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71657 door dettie
De uitgever geeft aan dat het voor 12-13 jarigen is.

Zie de pagina van de uitgever waar het boek op vermeld staat www.bakermat.be/producten/12-13-jaar/

Bovenaan staat boeken voor 12-13 jarigen en als je naar beneden scrolt kom je dit boek tegen.

Dat verzin ik niet, de uitgever heeft dat bepaalt net als de nurcodes.

Mijn conclusie is als volgt:

12 jarigen is NUR 283

13 jarigen is nur 284

Dus hebben ze allebei die nurcodes in het boek gezet omdat het zowel voor 12 als 13 jarigen is.

Dettie

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71660 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Erin Hunt - Het tweede gezicht (12+)
Ik weet wel dat jij het niet verzint, het gaat nu ook meer om een algemene interpretatie. Je mag van mij dit boek laten staan waar het staat. Als de uitgever dat zegt, is het prima.

Dan is jouw redenering (en die van de uitgever, en die van de openbare bibliotheek) heel anders dan de mijne: vooral ook omdat ik vind dat je een marge ruim moet houden - de ene tienjarige is de andere niet - is mijn interpretatie als volgt:

283 - Fictie 10 - 12 jaar. Dus kinderen vanaf tien tot twaalf jaar.

284 - Fictie 13 - 15 jaar. Kinderen vanaf 12 tot 15 jaar.

Ik zeg dan: een boek is voor een kind vanaf tien, maar het zal kinderen van 15 ook nog steeds interesseren.

Het is vaak onmogelijk boeken duidelijk in een categorie te plaatsen, dat blijkt maar weer.

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71661 door dettie
Ja en omdat het vaak zo onmogelijk is houd ik de leeftijd aan die de uitgever vermeldt, anders is het helemaal niet meer te overzien.

De ene recensent beoordeelt een boek als zijnde 10+ de ander zegt nou nee ik vind het 13 + en weer een ander zegt welnee 15+

Niet te doen... dus houd ik me maar vast aan wat de uitgever aangeeft.

Dettie

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71663 door Anton
Beantwoord door Anton in topic Re: Erin Hunt - Het tweede gezicht (12+)
Nou nee, ik ben geen uitgever. Ik ben docent en recensent en heb dit boek ook van commentaar voorzien. Het is voor talige kinderen die niet bang zijn voor een bladzijde meer vanaf ca. 10 jaar te lezen. Dat is de beginleeftijd, ik vind dat het ook voor 15-jarigen te lezen is. Over leeftijden is altijd veel discussie. Jaap Friso, van jaapleest.nl, een prima recensiesite, geeft de boeken vaak een lage leeftijdondergrens, althans in mijn optiek. Het is dus arbitrair, dat zal bij dit boek ook zo zijn. Alle delen zijn overigens op de bibliotheeksite als 10+ aangemerkt.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.416 seconden