Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71312 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+
Het is een boek voor 6+!!!! Die kinderen kunnen net lezen!!!

het is niet voor 11 of 12 jarigen.

Ik snap niet je commentaar niet, het is prachtig gemaakt, het boek geeft heel duidelijke informatie. Laat precies zien hoe de verhoudingen zijn.

Het wordt heel leuk gebracht. Wat is er mis aan?

Mooiere boeken zijn er niet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71317 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+
Het is ook mooi, begrijp me niet verkeerd. Ik keur het niet af. Alleen is het voor de praktijk op school lastig.

6+ betekent ook dat het geschikt is voor oudere kinderen. dat staat ook ergens: voor een spreekbeurt. Ik vind het dus ook geschikt voor een werkstuk, de informatie is heel goed - wat je zegt: zeer inzichtelijk.

Mijn insteek is heel anders dan de jouwe en dat komt doordat ik het op school, wil neerzetten. Voor de kleuters niet dus: het ziet er uit als een prentenboek, maar dat is het niet. Voor kinderen van 6-7 jaar die net kunnen lezen, is dit te moeilijk om zelf te lezen, dan moet je gaan voorlezen. Dat werkt niet op school.

Dus komt het bij de informatieve boeken, waar het qua tekst helemaal prima voor is, en dan komt bovenstaand bezwaar aan de orde.

Ik ben van plan het met de juf te overleggen, maar ik zou het zelf in de bieb zetten als geschikt vanaf groep 5.

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71327 door dettie
Jaap leest zegt o.a. dit over het boek:

"Een fijne combinatie van een verhaal waarin kennis is verweven. Kinderen zullen zich identificeren met het parmantige jongetje dat iets eigenzinnigs krijgt door het rode kroontje. Hij staat op vrijwel alle prenten, al is het soms even zoeken, bijvoorbeeld tussen alle vliegtuigen (in de prent over het geluid, de vinvis is een van de luidste dieren ter wereld). Prettig gedoseerde informatie waar de Britse illustratrice toegankelijke tekeningen bij maakt, die uit zichzelf een verhaal vertellen."

----

En er is een plusproject bij het boek www.kleuteruniversiteit.nl/winkel/plusproject-de-blauwe-vinvis/

geschikt voor groep 3

---

Dit schrijft de biologieschool:

De blauwe vinvis is geen prentenboek als alle andere, met een dier in de hoofdrol die allerlei verzonnen avonturen beleeft. De blauwe vinvis is eigenlijk een encyclopedie. Een soort natuurfilm op papier. Een complete spreekbeurt. Maar dan in prentenboekvorm. [...]

Auteur Jenni Desmond heeft het goed gezien: over deze blauwe reus is zoveel indrukwekkends te vertellen, dat er geen fantasie aan te pas hoeft te komen. Dankzij de intrigerende en eenvoudige tekeningen leren lezers ongemerkt van alles over deze kolos. Rare feiten en wonderlijke weetjes. Terwijl het ogenschijnlijk gewoon een vermakelijk prentenboek is. Een boek in een opvallend afwijkend genre, waar er nog veel te weinig van zijn in kinderboekenland.

www.biologieplusschool.nl/nieuws/recensi...beurd-walvisavontuur

Zij kunnen het beter zeggen dan ik waarom het juist expliciet voor een school en voor 6+ geschikt lijkt.

Ik zou het echt jammer vinden als het niet op school gebruikt werd.

Dettie

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71329 door dettie
Nog even een toevoeging.

Waarom worden de boeken die over meisjes en zoentjes en leuke jongens en en mooie (merk)kleertjes en sms-jes gaan - waarvan er 100 in een dozijn bestaan - en juist kinderen op verkeerde ideeën brengen (alsof het daar allemaal om draait) wél zonder nadenken in een bibliotheek geplaatst? En over boeken die echt ergens over gaan en goede informatie geven moet nagedacht worden en daarover moet gesproken en overlegd worden met de juf! Dat begrijp ik dus écht niet.

Bas Maliepaard zei het ook al in zijn interview dat je hier op het forum plaatste. Ik strijd net als hij de hele tijd voor goede kinderboeken en dit is gewoon een goed boek.

Dettie

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71345 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Re: Jenni Desmond - De blauwe vinvis 6+
Je hebt geen idee hoe het in de praktijk werkt op school, in ieder geval op onze school.

Het klopt allemaal wat ze hier zeggen. Maar..

Ik ga gewoon overleggen, dan hoor je het wel.

10 jaren 7 maanden geleden #71350 door
Waarom moet ik toch weer aan 'Stem op de okapi' denken? Ook een kinderboek dat in een aparte vorm veel informatie over een dier geeft.

Ik weet het, ik weet het, ik ben verliefd op dat boek en misschien op de okapi.

Tijd voor maken pagina: 0.389 seconden