Het boek is 12 jaar geleden in het Nederlands uitgekomen, ik denk in het Engels zelfs wat eerder. Toen waren de meeste
reacties in Nederland en daarbuiten toch vaak nog pro Israël. Het is pas de laatste jaren mede dankzij Greta Duisenberg dat
de Palestijnen ook sympathie krijgen.
In dit boek wordt een verhaal verteld door een joods meisje, nog voor Israël daadwerkelijk een apart land was.
Maar zo blijkt, ook onder de joodse mensen was toen al verdeeldheid - aanhangers van de milde Haganah of van de harde
Ignur.
Ze streden beiden tegen de Arabieren ook al hadden joodse mensen en Arabieren naast elkaar geleefd in goede harmonie.
De Britten stonden erbij en keken ernaar.
Ik denk dat de schrijfster gewoon een verhaal wilde vertellen over een joods meisje voordat Israël een feit werd.
Voor dit boek verscheen Het is oorlog geweest over diezelfde Ruth
"In dit boek vertelt de schrijfster het aangrijpende verhaal van de vijftienjarige Ruth Mendenberg. Na de Tweede
Wereldoorlog, als zij op zoek is naar familieleden, treft Ruth Saul, die haar voorstelt om joodse emigranten te helpen
vluchten uit Polen. Na een spannende reis met vele hindernissen willen ze in Palestina een nieuw leven beginnen.
Beschreven worden de vele verschrikkingen die de deelnemers aan deze tocht gedurende de oorlog hebben meegemaakt.
Maar ook het na-oorlogse anti-semitisme in een land als Polen komt aan de orde. Een heel belangrijk element in het verhaal
is het terugkrijgen van de moed en de zin om te leven, om weer blij te zijn na alles. Een goed geschreven en leesbaar
verhaal dat voor een groot deel gebaseerd is op waargebeurde feiten."
In 'mijn' boek lezen we dus het vervolg. Hoe het Ruth vergaat in Palestina. Waar ze hoopte op een vredig leven maar dat was dus niet zo.
Dettie
(Als je het wilt lezen dan stuur ik het naar je)