Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Marian De Smet - Rotmoevie 14+

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58196 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+
Erg mooi, en dan te bedenken dat ik het niet wilde lezen omdat de omslag me niet aanstond..

Ik zie alleen dat jij het een categorie lager inschat? Het wisselt nogal bij de beschrijvingen zie ik, maar ik vind het toch wel een Young Adult..15 plus dus.

Lees meer: www.leestafel.info/marian-de-smet-13

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58199 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+
Mooi he! Het is inderdaad een young adult en die zijn toch voor jongeren vanaf 14? Zo heeft Dettie het mij verteld.

<t></t>

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58200 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+
De officiële bieb zegt dit:

'Jongeren en lezen, een onmogelijke combinatie? Niet als je het juiste boek te pakken krijgt. Sinds kort staan er boeken met een D-etiket in de bibliotheek. Deze boeken worden Young Adult boeken (YA) genoemd en zijn speciaal voor jongeren vanaf 15 jaar.

De 'regels' op de middelbare school waar ik help, zijn 'Young Adult', die zijn voor kinderen vanaf de derde klas. D-boeken inderdaad.

De doorsnee leerling wordt in de derde klas 15 jaar oud..

En zo blijkt dus maar weer dat het variabel is.

Ik weet het niet...

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58201 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+
Ja dit boek is zeker vanaf 14 jaar.

Ze heeft met dit boek de Gouden Lijst geworden, zoals Annemarie ook al meldde en dat is de prijs voor het beste

jeugdboek in de leeftijd van 12 tot 15 jaar.

Ik weet nog dat ik er een tijd geleden flink gezocht heb om uit te vinden vanaf welke leeftijd young adult boeken zijn

en dat was inderdaad vanaf 14 jaar. Lastig altijd die onduidelijkheid. De uitgever geeft ook geen leeftijd aan.

Dettie

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58202 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+
Dit staat weer op de website voor young adults

Over het algemeen zijn young adults, jongeren tussen de 12-18 jaar. Maar er zijn ook uitgevers die de doelgroep breder zien. Sommige vinden dat de doelgroep ligt tussen de 14 en 21 jaar, andere zeggen liever dat young adults lezer 15 tot en met 25 jaar zijn. Het is maar net waar je je bij aansluit.

---

En dit staat bij crimezone

De term ‘young adult’ (jong volwassene) is in de boekenwereld een nog vrij nieuw begrip, dat vaak voor verwarring zorgt. Zo zegt de één dat young adult boeken geschikt zijn voor jongeren met een leeftijd tussen 13 en 25 jaar, terwijl een ander het houdt bij jongeren tussen de 14 en 18 jaar. Daarbij komt dan ook nog het ‘probleem’ dat veel volwassene eigenlijk ook graag young adult boeken lezen en die ook prima voor hun leeftijdsgroep geschikt te vinden. Kortom: leeftijdsgrenzen zijn bij young adult boeken lastig te stellen

---

Dettie

Lees meer
12 jaren 3 maanden geleden #58203 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Marian De Smet - Rotmoevie 14+
Ik vind het ook altijd lastig hoor die leeftijdsindicatie. De ene tiener is al heel wijs terwijl de ander nog kinderlijk is, hoe bepaal je dan eigenlijk een geschikte vanaf-leeftijd? Maar dit boek is dus vanaf 14 jaar, dan zijn we daar in ieder geval uit.

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.380 seconden