Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Marlies Verhelst & Jenny Bakker (ill) - Van Bigkikker tot Neushoornvogel

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103279 door dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103280 door marjo
Ik hoorde laatst een peuterjuf vertellen dat kinderen 'vrijer' gelaten moesten worden. Als dat kind beweerde dat een schaap 12 poten had, moest je daar niet tegen in gaan en zeggen dat het er maar vier waren. En als je knutselmateriaal gaf om een rups te maken, mochten dat niet alleen rondjes zijn, zoals ze gewend zijn, maar ook driehoekjes, vierkantjes enz...

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103284 door dettie
O heerlijk! Dus lekker de fantasie zijn gang laten gaan!

Waarom ook niet!

Dettie

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103293 door marjo
Waarom niet...omdat het misschien handiger is om te weten wat de feiten zijn?

Maar als je dan de fantasie de nek omdraait is het weer niet aan te raden. Een tussenweg zoeken dus.

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103297 door dettie
Toevallig had ik net een artikel gelezen over fantasie bij kinderen, waarin gesteld werd dat fantasie bij kinderen erg belangrijk is.

Een stukje hieruit:

Waarom is de fantasie van kinderen belangrijk?

Een oneindige grenzeloosheid van fantasie is geweldig voor de ontwikkeling van kinderen. Fantasie is eigenlijk ‘outside-the-box’ denken. Het stimuleert het probleemoplossend vermogen van kinderen, het bedenken van nieuwe mogelijkheden en de vaardigheid om dingen vanuit een ander perspectief te zien. Zo leren kinderen zelfs kritisch denken. [3]

Uit een literatuuronderzoek van de Case Western Reserve University in Cleveland bleek dat kinderen tijdens het vrij, rijk aan fantasie en creatief spelen ook oefenen in ‘divergent denken’.[4] Divergente denkers zijn goed in verbanden leggen, hebben een breed perspectief en kunnen op een flexibele manier denken. Uit onderzoek is gebleken dat divergent denken vaak los staat van intelligentie.[5] Ieder kind kan dus divergent leren denken tijdens het fantaseren en spelen. Hier zullen ze als volwassenen ook nog profijt van hebben.

Het hele artikel staat hier filosovaardig.nl/blog/denken-over-onderw...k-voor-ontwikkeling/

Dettie

Lees meer
3 jaren 9 maanden geleden #103298 door marjo
Dus niet leren dat een schaap vier poten heeft?

Ik denk dat het samen kan gaan. Maar ik heb het artikel nog niet gelezen.

Tijd voor maken pagina: 0.501 seconden