Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jacqueline Woodson & Rafael López - De dag dat jij begint 5+

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99329 door dettie
Beste Liesbeth en Edward,

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik ben er een beetje overdonderd door.

Voor alle zekerheid There will be times when words don't come Dat is de zin waar het om draait. De zin die ontbreekt.

Het is het verhaal over het meisje dat thuis was gebleven in de vakantie en niets wist/durfde te zeggen daarover omdat iedereen naar het buitenland was geweest of spannende dingen gedaan had en zij niet. En daar is de zin belangrijk bij.

Dat verhaal heeft in mijn ogen ook nog een andere vertaling/correctie die vervreemdend werkt.

In het Engels loopt het verhaal namelijk door op de volgende pagina met de woorden 'And as you stand in front of that room'

maar dat wordt vertaald in 'Soms sta je voor de klas'.

Het woordje 'soms' is steeds gebruikt als vertaling voor There will be times, maar dat is in dit bovenstaande geval niet van toepassing.

Best eng om kritiek te hebben als je zelf geen vertaler bent.

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99859 door marjo
Een deel van jouw aanmerkingen is te ondervangen door het boek ook voor te lezen als verhalen, Dan stoort het niet.

En in de praktijk zal dat wel gebeuren denk ik.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99871 door dettie
Ja dat zou je kunnen doen,als verhalen voorlezen.

Maar dat worden dan wel heel korte verhalen. Het boek zelf is al niet dik.

Op zich is het natuurlijk een prima boek dat een uitstekend onderwerp heeft, ook goed om op school in een groep te bespreken.

Maar ik zou een slechte recensent zijn als ik dingen onvermeld laat die niet zo goed zijn, zoals het weglaten/niet afdrukken van een zin.

Dettie

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99876 door marjo
Nee natuurlijk moet je dat melden.

Maar ik probeer er een positieve draai aan te geven, die dit boek zeker ook verdient. En juist het feit dat die verhaaltjes dan kort zijn maken ze heel geschikt voor in de kleuterklas.

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99882 door dettie
Ik ben verder ook heel positief toch over het boek? Alleen over de vertaling wat minder. Maar voor de rest is het een prima boek.

En niet altijd hoeft alles alleen maar positief te zijn, je wordt dan ook wel wat ongeloofwaardig.

Maar ik vind dit dus een heel fijn boek, en bovendien een heel goed onderwerp. Ze zeggen spreken is zilver, zwijgen is goud maar vaak is juist spreken goud en dat laat dit boek goed zien.

Dettie

Lees meer
4 jaren 9 maanden geleden #99890 door marjo

Tijd voor maken pagina: 0.502 seconden