Maar Bernadet, er gebeuren in kinderboeken best akelige dingen, en daar kunnen ze echt wel tegen. Al die pesterijen en problemen die zo populair zijn, zijn ook niet altijd onschuldig
Dit staat in een interview met de voorzitter van de Gouden Uil jury. En dit is deels ook mijn punt...
Vijf straffe boeken selecteren uit een toren-hoge stapel is nochtans geen kattenpis, zeker niet wanneer men - zo leert ons het juryverslag - tussen de boekenoogst van 2006 ‘hopeloos veel kaf en weinig koren’ treft. Lees: ’t was géén entree in majeur voor kersvers juryvoorzitster Jelle Van Riet.
JELLE VAN RIET
« Doodjammer, want ik had gehoopt dat we dit jaar nog eens zouden kunnen uitpakken met een tuitende lofzang op de jeugdliteratuur. Ik zit nu voor het derde jaar in de jury, en het gaat zelfs meer bergaf dan bergop. 2006 is het vreselijkste jaar tot nog toe,vooral doordat er zoveel probleemboeken ingestuurd zijn: alle kommer en kwel van de wereld heeft zich blijkbaar in de jeugdliteratuur opgehoopt.»
HUMO
Verklaar u vooral nader, mevrouw de voorzitster.
VANRIET
«Zoals beloofd op de persconferentie: wie ons één probleem kan noemen dat níét in de oogst van 2006 voorkomt, krijgt van ons een pint. Zelfmoord, tienerzwangerschap, echt-scheiding, reuma, taaislijmziekte, dementie, kinderprostitutie, racisme, verslaving - ze zijn allemaal present. En we zouden enthousiast zijn als die ellende allemaal goed was opgeschreven, maar bij het gros van de ingestuurde boeken zou je van pure ellende zélf naar de fles grijpen (lacht). Nee, dan de vijf boeken op onze shortlist: hoewel ze qua onderwerp ook niet echt licht zijn, worden ze nooit zwaar op de hand.»
Rest van het artikel staat hier
www.degoudenuil.be/site/download/GoudenUIl_p10-16.pdf
Ik heb er ook moeite mee dat jeugdboeken zo enorm vol met problemen staan, mag een kind nog even kind blijven en genieten van een leuk boek zonder al die ellende. Als een boek een probleem goed aanpakt en een kind dingen laat inzien dan prima, maar deze hype van probleemboeken...
Dat in kinderboeken akelige dingen gebeuren is op zich niet erg, sprookjes zijn ook gruwelijk als je ze goed bekijkt.
Maar Soerd Kuypers beschrijft ook de dood van een oma en dat doet hij op zo'n aangename manier dat het voor een kind te aanvaarden is.
Het punt voor mij is dat er verhalen en verhalen zijn.
In mijn ogen zou een jeugboek zo geschreven moeten zijn dat je weet dat het 'spel' is, door bijv. gekke personages of pratende dieren te gebruiken. Of zo geschreven dat een kind wel beseft dat het niet de bedoeling is dat je bepaalde dingen doet. Het hoeft geen boek te zijn met een geheven vingertje maar wel duidelijk aangeven wat binnen toelaatbare grenzen ligt.
Met levende wezens bezig zijn zoals dit kind vind ik erg ver gaan, te ver dus. Jij schrijft dat ze het hondje wel leuk vindt en een beetje van dat hondje houdt maar ik zag dat er niet echt in. De schrijfster zelf maakt er een leuk hondje van (grommen tegen de koekzak) niet het meisje.
In mijn ogen is er bij het meisje in het verhaal iets goed mis. En om zoiets te beschrijven als iets wat 'gewoon' is vind ik zelf te ver gaan, zeker voor jonge kinderen.
Dettie