Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

5 jaren 8 maanden geleden #96424 door
Beantwoord door in topic Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+
Ik heb de recensie gelezen. Mijn opmerking was ook meer in algemene zin. Onlangs stond er in De Volkskrant ook een stukje in de rubriek 'Die ene leerling', waarbij er dus een leerling met Gilles de la Tourette veel aandacht opeiste, waardoor een andere leerling, die juist heel stil was veel aandacht te kort kwam. Zaken hebben dus altijd 2 kanten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
5 jaren 8 maanden geleden #96425 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+
Ja dat klopt. Zaken hebben altijd twee kanten. Maar leerlingen die wèl mee kunnen draaien ondanks dat ze anders zijn, kunnen ook enorm gedwarsboomd worden door de leerkracht die ze constant als 'anders' behandelen, terwijl ze geen enkele extra last veroorzaken.

Die kinderen hebben het meer moeilijk met zichzelf dan met de school, de leerkracht behandelt ze dus onterecht als 'minder' of 'lastig'.

Die kant wordt niet vaak gezien. Het is altijd het kind dat zogenaamd problemen veroorzaakt maar het kan dus ook andersom zijn, en dat kaart dit boek aan.

Dettie

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99340 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+
Het is heel mooi verwoord in dit boek: hoe een meisje dat anders is probeert zich staande te houden in de wereld van 'normalen'.

Die juf, je zou haar wel de nek om willen draaien. Zoals gesteld wordt: dit soort leerkrachten horen niet in het onderwijs thuis. Helaas is dit geen fictie. Het gebeurt.

Ik vind dit een heel mooi boek, ik hoop dat het veel gelezen gaat worden!

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99343 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+
Hè wat ben ik blij dat je het ook mooi vindt. Ik vond het zo'n prachtig verhaal en die juf!! Inderdaad je zou haar wat aan willen doen. Zo ongelooflijk hard en onverbiddelijk.

Ik hoop ook erg dat dit veel gelezen wordt, ook door juffen...

Dettie

Lees meer
4 jaren 10 maanden geleden #99345 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+
Ik ga er mijn best voor doen. Maar zulke onaardige juffen zijn er bij ons niet hoor...

4 jaren 10 maanden geleden #99348 door
Beantwoord door in topic Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+
En juffen zijn misschien ook niet altijd alleen onaardig.

Ik mocht in de eerste klas van de lagere school niet links schrijven. Verder was het overigens geen onaardige juf.

Aan de andere kant hadden we in Rijswijk een onderwijzer die nogal driftig was en wel eens een bord van de muur heeft gerukt en een liniaal kapot heeft geslagen. Hij was overigens wel zeer creatief, die altijd zelf het toneelstukje aan het eind van het schooljaar schreef. Hij heeft mij wel eens voor straf een week naar de zesde klas gestuurd, waar de directeur les gaf, die als streng werd gezien. Ik had het daar juist heel erg naar m'n zin en draaide heerlijk mee.

Tijd voor maken pagina: 0.474 seconden