Mijn recensie is nu ook te lezen.
zie
www.leestafel.info/joyce-pool
Persoonlijk denk ik niet dat veel kinderen zullen afhaken bij deel twee maar dan kijk ik wel naar mezelf. Ik wil altijd graag meer weten en zo'n verhaal achter het boek vind ik heel interessant. Dat deel is natuurlijk wel heftig met al die doden en de zes kisten die door de straten gedragen werden. Toch is de hele zoektocht wel bijzonder en duidelijk beschreven en voor mij een mooie toevoeging bij het verhaal.
Het verhaal over Davey is prachtig en erg invoelend geschreven. Het zal je maar gebeuren...
Nu de beoordeling voor de prijs
Het bekroonde boek moet voldoen aan de volgende eisen:
1. Het moet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep.
2. Het moet informatief en historisch betrouwbaar zijn - moet iets toevoegen aan het historisch besef.
3. Het moet van literaire kwaliteit zijn en een meeslepend en mooi verhaal zijn.
1. Ik denk niet dat het aantrekkelijk is voor de héle doelgroep. Daarvoor is het verhaal toch teveel neigend naar non-fictie ondanks het mooie gevoelige deel 1 .
2. Wat informatief en historisch betrouwbaar zijn betreft, krijgt het boek van mij een dikke 10. Ik heb zelden een jeugdboek gelezen waarvan de research zo grondig is gedaan als dit boek.
3. Deel 1 van het boek is zeker meeslepend en van literaire kwaliteit, dat kan ook haast niet anders bij Joyce Pool. Deel 2 is pure non-fictie. Meeslepend? Misschien, voor de liefhebber, maar het is vooral informatief en ook in informatieve taal geschreven.
Op zich is het een fantastisch boek maar ik denk niet dat het de prijs wint, juist vanwege deel 2.
Wat ik wel vrij bizar en ondoordacht vind, is dat op de achterflap met grote letters staat:
Een boek voor alle zeeliefhebbers en iedereen met een hart voor avontuur.
Beetje grof als jouw kind zo is omgekomen, lijkt me, om dit verhaal af te doen als een avontuur.
Dettie