Ja daar stel je even een vraag waar ik over na moest denken.
Als eerste vraag me overigens af of volwassenen de feiten over de dingen die in dit boek vermeld worden inderdaad kennen, wel de feiten van WOII maar of ze weten wat er in Nederlands Indië gebeurde?
Wim Kan heeft lang gestreden om erkenning te krijgen van zijn tijd in het
Japanse interneringskamp
en de bouw aan de Birmaspoorlijn. De kampen waren concentratiekampen maar in Nederland werd dat niet geloofd. De Nederlanders hadden écht de oorlog meegemaakt werd gezegd, de mensen in Indië niet...
Er is pas enkele jaren geleden erkenning gekomen voor deze mensen.
Veel mensen weten vaak niet eens wanneer de Tweede Wereldoorlog was, laat staan dat ze weten wat in Indië gebeurde. En dat zij niet alleen kinderen.
De feiten over Indië en de repatriëring worden in dit boek wel genoemd maar ik vraag me af of kinderen deze toch vrij droge opsomming zullen begrijpen. Het verhaal over Indië/Indonesië wordt opgehangen aan de belevenissen van het meisje. Maar zoals ik al meldde, het gaat niet echt leven, het meisje ziet alles wel, maar lijkt het niet echt te voelen/mee te maken. (Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.)
Ik denk als je kinderen iets mee wil geven over een bepaalde tijd dat het invoelbaar moet zijn en dat miste ik bij dit boek. Wat vind jij?
Dettie